Majoritetskoalitionen 09-10

Efter valet 2006 tappade vi socialdemokrater majoriteten i fullmäktige i Skinnskatteberg. Vi fick 12 mandat av totalt 31, en minskning med 4 mandat.

Eftersom det nya lokala partiet Skinnskattebergsdemokraterna valde att samarbeta med den borgerliga Alliansen fick vi socialdemokrater lämna ifrån oss ordförandeposterna till den nya majoriteten i fullmäktige. Vi startade då ett samarbete med Vänsterpartiet och formerade en oppositionspolitik tillsammans med (v).

Samarbetet mellan Alliansen och Skinnskattebergsdemokraterna varade i drygt ett år och sprack våren 2008, då Alliansen fortsatte att styra i minoritet.

Vid budgetfullmäktige i november 2008 fick dock socialdemokraternas budgetförslag stöd av en majoritet i Kommunfullmäktige. Skinnskattebergsdemokraterna röstade för (s):s budget.

Majoritetskoalitionen bildades och Alliansen avgick efter en del juridiska turer fram och tillbaka. Det parlamentariska läget i Skinnskatteberg ser sedan dess ut så här:
Majoriteten: s 12, v 3, skbgd 3 = 18 mandat
Oppositionen: fpl 4, c 4, m 3, kd 1 = 12 mandat

I fullmäktige finns också "en politisk vilde", en avhoppad Skinnskattebergsdemokrat.

Samarbetet i majoritetskoalitionen har fungerat bra.

Om du vill läsa mera om majoritetens arbete kan du besöka denna hemsida:
www.utveckling-skinnskatteberg.se