Nattjouren i Strömstad åter hotad

Nattjouren på Strömstads sjukhus har under lång tid varit hotad. Men de senaste åtta åren har den fått vara kvar trots återkommande försök från regionen om att dra in på verksamheten. Detta har kunnat ske genom att socialdemokraterna i Strömstad bedrivit en målmedveten påverkanskampanj för att bevara jourverksamheten som även vissa partikamraterna i regionen helst ville lägga ner av kostnadsskäl. Vi lyckades bevara nattjouren, vilket var framgångsrik trots att den dåvarande oppositionen riktade kritik mot utformningen av jourverksamheten. Då handlade det även om placeringen. Att flytta från Swedbankhuset till Sjukhuset. Det var många politiker som lät sig fotograferas av Stnb när de drog i sjukhusets dörrhandtag och det talades vitt och brett om hur viktigt sjukhuset och jouren var.

Det gick ju till och med så långt så att ordföranden i Hälso-och sjukvårdsnämnden, Per-Arne Brink (s) som vid ett informationsmöte i Strömstads kyrka, blev utbuad och hånad. Det hela blev pinsamt och var en ovärdig tillställning som fick äga rum utan ingripande av kyrkoherden som ledde mötet. Men det var då det.

Faktum är att den många gånger utskällde Per-Arne Brink var den som drog det största lasset vid alla våra möten med andra regionpolitiker och han tillsammans med lokala S-politiker och regionens ordf. Gert-Inge Andersson avstyrde hoten mot våra jouren i Strömstad vid åtminstone tre tillfällen. Självklart var det inte utan kostnad. Men det är just av kostnadsskäl som man nu vill flytta nattjouren till Uddevalla.

Nu är det en annan majoritet i både Strömstad kommun och i regionen. De som nu bestämmer är samma personer som inför valet bedyrade att Strömstads sjukhus skulle utvecklas och kritiserade den tidigare majoriteten i sjukhusfrågan.

De som nu sitter vid makten i Strömstad har sina partikamrater i ledningen för NU-sjukvården. Och nu är det tydligen andra tongångar. Den nya majoriteten vill lägga ner nattjouren i Strömstad och flytta den till Uddevalla just av kostnadsskäl. Alltså samma argument som man inför valet uttryckte helt andra uppfattningar om. Utveckling var det ord de använde då.

Vi i socialdemokraterna Strömstad kan givetvis inte acceptera att nattjouren flyttas till Uddevalla utan finner det oacceptabelt. Vi kommer att motsätta oss förslag i den riktningen. Även om det är få som använder nattjouren måste vi i Strömstad även fortsättningsvis ha nattjourverksamhet då det är en stor trygghetsfråga för många. Inte minst alla småbarnsföräldrar men givetvis för alla medborgare. Uddevalla ligger helt enkelt för långt bort om man vill nå en läkare nattetid.

Att kyrkan även denna gång tar ett initiativ är väl det minsta man kan förvänta sig då kyrkan förra gången menade att det var en viktig medborgarfråga om jouren låg vid Swedbank eller i sjukhuset. Denna gång handlar det om nattjourenen skall vara i Strömstad eller Uddevalla. Det kan man kalla en mycket viktigare medborgarfråga utifrån trygghetsaspekten.

Att partiernas kommunal och regionala representanter inte alltid tycker samma får man leva med. För socialdemokraterna i Strömstad är det givet att vi måste ta våra egna medborgares intressen först. Att man skall vara överens inom sina egna partier får komma i andra hand då sådana här frågor hanteras.

Ytterligare argumentation i denna fråga behövs inte då situationen talar för sig själv.

Nu är det dags att Strömstads nya majoritet arbetar för och påverka de som tar besluten i regionen dvs. sina egna regionpolitiker i denna fråga. Något annat kan det inte vara tal om.

Ronnie Brorsson
Lena Martinsson