Ronnie Brorsson har ordet - nr 3 2011

Hänt sedan sist

Invigning av nya KG Hansson spedition vid Tången skedde den 19 maj. Många arbetstillfällen säkrade i Strömstad för lång tid hoppas vi. Mycket trevlig invigning och grattis och lycka till vill jag tillönska KGH och personalen.

Entrén på Rossö till Kosterhavets nationalpark invigdes den 28 maj. Invigningen var jättetrevlig och fin. Rossöborna slöt upp i stora mängder och alla verkade nöjda med Entreén och nybygget på den gamla magasinsplatsen.

Under hösten kommer även Saltöentreén att invigas.

Ytterligare bostäder färdigställs på Tångenområdet och 18 stycken bostadsrätter är snart inflyttningsklara.

En glädjande sak är att Strömstad avancerat från 124:e plats till 47 plats i Sverige när det gäller bästa kommun att bo i. Att Strömstad hamnade på 14:e plats i ungdomsrankningen var extra trevligt. Det är faktiskt den bästa placeringan av alla fyrbodals 14 kommuner. Undersökningen har gjorts av tidskriften Fokus.

Kommunen

Budgetarbetet för 2012 pågår. Även om Strömstad utvecklas bra har vi ett stort ekonomiskt arbete att göra då vår budget är på cirka 600 miljoner till våra verksamheter.

Budgettillskotten till våra olika verksamheter kommer att hamna på cirka 20 miljoner. Pengar som ska fram för att hålla en verksamhet som kan producera välfärd i vår kommun. Löner och indexuppräkning står för den stora delen men även en stor satsning på ytterligare 3 stycken  förskoleavdelningar. Jätteviktigt att detta fungerar och att vi kan erbjuda platser.

Kollektivtrafiken i kommun kommer från och med 2012 att helt övergå i Västtrafiks ägo. Tidigare har 49 kommuner varit delägare i Västtrafik vilket inte alltid varit lätt. Det viktiga framåt blir nu att en god samverkan och inflytandefrågorna fungerar med Västtrafik.

Denna skatteväxling kommer att öka kollektivtrafikkostnaderna för kommunen med 3,6 milj. om året.

Det ser fortsatt ganska bra ut för Strömstad men det krävs ständigt förnyelse och att man gör rätt saker och fattar kloka beslut.

Efter sommaren kommer arbetet med ”Nya Oslovägen” att ta fart. Byggnation har påbörjats intill Eurocash och mer kommer. Vad som händer med det återstående stora området på Oslovägen är inte klart men det pågår försäljning och budgivning. Skall bli spännande att se vilken entreprenör som åtar sig utmaningen. Vi hoppas och tror på en bra lösning och att även det arbetet kommer igång inom en snar framtid. Mycket spännande.

Strömstad är fullt av aktiviteter hela året men i synnerhet på sommaren så klart.

Ta vara på alla de möjligheter som vår fina kommun har att erbjuda.

Ronnie Brorsson
kommunalråd