Ronnie Brorsson har ordet - nr 2 2011

Den 6 april skedde genombrottet i Kollekindstunneln. De båda tunnlarna från var sitt håll möttes. En viktig milstolpe i järnvägsbygget mellan Skee och Strömstad passerades. Det är faktiskt bara 13 månader kvar till E-6:an, järnväg Skee - Strömstad samt ny väginfart Skee-Strömstad skall stå klart.

Två nya broar skall byggas och viadukten vid Elektrolux kommer att höjas och breddas.
Det kändes som en väldigt låååång tid när det påbörjades men nu ser vi ljuset i tunneln. Fantastiskt.

Conform Strömstad AB kan ev. komma att starta tvåskift efter semestern vilket innebär ytterligare arbetstillfällen. Trevligt att berätta om industriföretag också vilket inte är så vanligt. Det är av största vikt att vi också ser industriföretagens betydelse i kommunen.

Även en lösning för Naturum i Kosterhavets nationalpark är klar och etableringen blir vid Ekenäs på Sydkoster. Byggstart 2011 och klart 2012.

Invigning av nya KGH vid Tängen kommer att ske i mitten av maj.

Detaljplan Canning kommer att startas inom det snaraste. Vet att många väntat och det har vi också gjort. Tycker dock det är självklart att marken ska vara i kommunens ägo innan vi startar upp detaljplaner och anlitar arkitekter.

Direkt efter nyår öppnades en ny barnomsorgsavdelning på Valemyr. Vi planerar att under året starta ytterligare två nya barnomsorgsavdelningar på Odelsberg. Behovet efter platser är stort och vi ökar i befolkning. Kostsamt givetvis men roligt då det visar att människor vill bo i Strömstad och att det finns arbetstillfällen här. Vi kommer också att utreda behovet för längre öppettider på kvällen.
Finns behovet skall vi försöka hantera det.

Under februari hade vi besök från två skolor från Kosovo. Det var elever och rektorer som gästade oss. Man får lite andra perspektiv när man har ett internationellt utbyte som i detta fall. Hur bra vi har det i Sverige är något som jag tänker på direkt. Det är lite tråkigt att man skall behöva träffa de som har det sämre för att man skall uppskatta allt det goda som vi har. Den direkta reflektionen är att de tillsammans med andra länder slåss för sina liv för att uppnå demokrati och för att kunna rösta på det parti de vill medan vårt bekymmer är om folk orkar gå och rösta dvs. vi är bekymrade för lågt valdeltagande. Att gå och rösta är viktigt. Det finns många människor innan oss som kämpat för att vi skall ha den möjligheten.
Rösta i regionvalet den 15 maj.

Sidan uppdaterades senast: 2011-08-10 16:38