Ronnie Brorsson har ordet - nr 6 2010

God Jul och Gott Nytt År

Mycket har hänt i vår kommun under 2010.
Strömstad har ökat sin befolkning med 120 personer under vilket är en större ökning än beräknat och det är mycket glädjande. Med de siffrorna är vi den kommun som ökar mest i Norra Bohuslän och procentuellt sett en av de kommuner som ökar mest i Bohuslän.

Avtalet och beslutet om trafiklösning med bro över Ringvägen samt höjning av viadukten vid Electrolux och ny järnväg hela vägen från Skee till Strömstad får betecknas som en tidig julklapp till oss nordbohusläningar. Kommunen betalar 7 miljoner av den totala investeringen på 55 miljoner. Detta är tillsammans med avslutandet av Canningaffären de stora decembernyheterna.

Haldens kommunalråd Per-Kristian Dahl och jag kommer att väljas in i styrelsen för Göteborg-Oslo samarbetet som representant för Gränskommittén. Det är viktigt att vår gränsregion är med och visar oss i dessa frågor.

Vill nämna några av flera viktiga frågor där politiken haft stort inflytande under 2010 är:

• KGH:s nya etablering vid Tången
  • Ny järnväg, Skee-Strömstad
  • Jouren på sjukhuset och vårdcentralerna
  • Fortsatt bostadsbyggande och en större befolkningsutveckling än på länge
  • Canningområdet nu i kommunal ägo

Det är inte alltid lätt att se sambandet mellan vad som sker i kommunen och politikens inblandning i vad som sker. Politikens inverkan är ibland större än vad man kan tro. Många tror nog att saker och ting blivit som de blivit ändå utan politiken men det håller jag inte med om. De samtal vi för kan vi inte föra i tidningen utan de förs i förtroende i andra forum.
Både järnvägen och sjukhusfrågorna har det genom åren lagts ner ett enormt politiskt arbete på och därför är det extra trevligt när det ordnar sig på ett bra sätt.

Kommunen gör ett bra resultat på cirka 21 miljoner och det ska vi bland annat använda till att betala kommunens andel i den nya bron över Ringvägen, amortera en del skulder samt köpa istället för att leasa olika saker för att därigenom sänka framtida driftkostnader.
Alltså enkel vardagsekonomi. Men kommunen måste också ha ett resultat så vi kan göra detta och det har vi 2010. Dessa åtgärder innebär att resultatet sjunker till cirka 10miljoner för 2010.

Till slut blev också Oslovägens detaljplan klar och det kommer att byggas mycket där nästa år.
Vill ta tillfället i akt att tacka såväl politiker som personal i kommunen för ett bra 2010.

Framtid
Nästa år kommer mycket att ske:

• Naturum på Koster har varit en lång historia och har tagit en ny vändning. Nu hoppas vi att olika parter kommer överens och att det byggs vid Ekenäs
  • En ny barnomsorgsavdelning kommer att startas efter årskiftet
  • Gratis buss för 65+ kommer att starta från 1 januari. OBS. Det gäller befintliga linjer
  • Byggstart på "Nya Oslovägen
  • Planarbetet med Canning kommer att startas upp ganska snart efter nyår

Jag önskar alla läsare en riktigt
God Jul och Gott Nytt År

Sidan uppdaterades senast: 2010-12-27 08:24