Ronnie Brorsson har ordet - nr 3 2012

Det händer i vår kommun
Budget 2013 många önskemål, ytterligare barnomsorg, hall, bro vid torget, ägartillskott till de kommunal bolagen som vi vill ska bygga lägenheter, kommunala verksamhetslokaler samt kärnverksamheten med löneökningar på cirka 12-13 milj årligen.

Nu har ännu en sommar gått. Kanske inte vädermässigt sådär jättebra men en välbehövlig vila för vissa och mycket, mycket arbete för andra, speciellt här i Strömstad. Vi är en plats där människor jobbar som mest när andra har semester.

Jag vet att många planerar allt de ska göra på sin semester men själv har jag inte varit speciellt aktiv. För mig är det semester när man inte planerar och har en massa måsten. Nu är sommaren över och nu ska vi försöka fortsätta utveckla vår kommun ytterligare. Några av de aktuella saker som är på gång ska jag här berätta om.

Ny förskola vid Strömstierna
Ny förskola byggs vid Strömstiernaskolan. Det är den femte nya barnomsorgsavdelningen under de senaste två åren. Utredning pågår för att bygga ytterligare fyra avdelningar i Bojarområdet under 2013. Detta är positivt men det kostar givetvis att växa också och det är sådant vi får ta med oss in i budgetdiskussionerna för 2013. Det ska fungera ur flera perspektiv, inte minst logistiken i anslutning till området.
Andra saker vi funderar på är en bro över ån vid torget, hall för ytterligare träningsmöjligheter för vårt föreningsliv och för skolelever. Eftersom vi behöver bygga flera lägenheter kommer också våra bolag att behöva ägartillskott. Som ni ser så är det en del att hantera och inte minst att finansiera.

Invigning sträckan Skee-Strömstad
Den 23:e september invigs äntligen vägen mellan Skee och Strömstad. Kommunen kommer tillsammans med Strömstad löparklubb och Skee IF att ordna ett löparlopp för de som önskar springa, promenad för de som vill gå samt inlines, cykel för de som föredrar det. Kort sagt en trevlig dag för alla. Information kommer ut inom det snaraste och det skulle vara jättetrevligt om vi tillsammans kunde göra detta till en trevlig dag. Föreningarna hanterar arrangemanget men kommunen deltar också då det är en stor kommunal angelägenhet.
Vi halverar avståndet mellan Skee och Strömstad. Ny väg, ny gång och cykelbana samt fiberdragning hela vägen det är mycket infrastruktur på en gång. Det är fantastisk och kommer att ge goda möjligheter för utveckling.
Jag är väldigt nöjd med att ett enigt kommunalfullmäktige 2008 tog beslutet att det skulle byggas E6, infartsväg och järnväg samtidigt. Det har varit en lång väntan men värt besväret. Tåget kommer att börja gå när Västtrafik byter tidtabell den 9 december är det tänkt.

40 hyresrätter i Skee
Det är viktigt att vi också mentalt klarar att halvera avståndet då det inbjuder till ett nytänk i flera olika frågor.
En sådan fråga är boende i Skee. Under hösten kommer byggnation av cirka 40 hyresrätter i Skee. Det är det kommunala bolaget Strömstadsbyggen som hanterar det.
Det kommer att hända mycket i Skee men det skall ske i rätt ordning och vi måste ha tålamod så det blir bra.
Till hösten beräknas den kommunala tomtförsäljningen starta på Bastekärrsområdet i Skee.

Skattesänkning
Majoriteten, det vill säga socialdemokraterna, moderaterna och strömstadspartiet är enig om att inte sänka skatten för 2013. Folkpartiet har också anslutit sig till majoriteten i skattesatsfrågan vilket innebär att det inte lär bli någon strid i den frågan.
Min uppfattning är att det finns en bra "för Strömstads kommuns bästa" känsla i partierna. Att partierna och politikerna sedan har olika uppfattningar om vad som ska prioriteras och är viktigast just nu är ju självklart.

Just nu behövs de pengarna och mera till att utveckla kommunen. Strömstad höjde skatten ett år tidigare än många andra kommuner men nu verkar det som att flera kommuner är tvingade att höja kommunskatten lite.
I Sverige höjde 63 kommuner skatten ifjol och ytterligare lär följa.

Det kostar att växa och jag tror att strömstadsborna vill att kommunen har handlingskraft att lösa saker som till exempel utökad barnomsorg och andra saker som uppstår. Dessutom vet vi att det alltid uppstår oförutsedda händelser varje år.
Vi skall ha en handlingskraft att hantera även dessa situationer.

Budget 2013
Budgetarbetet är igång för 2013 och som ni förstår av texten ovan så är det mycket som ska beaktas i både planering och budgetarbetet även om kommunen inte finansierar allt. God framförhållning krävs och det är inte alltid lätt att hinna med allt då det är hög takt i vår kommun vilket är positivt.
Som vanligt så är alla önskningarna många gånger större än vad som vi klarar av så det måste givetvis till prioriteringar vilket inte alltid är så lätt. Jag kan dock försäkra er att politikerna och personalen i kommunen gör så gott vi kan. Det vi däremot säkert vet är att alla inte blir nöjda då vi hela tiden hanterar allmänna intressen och egna intressen.

Ny väg, ny järnväg, ny förskola samt start av ytterligare bostadsbyggande kan vi förvänta oss under hösten. Det är något att glädjas åt. Låt oss tillåta oss att göra det.

Ronnie Brorsson
kommunalråd