Pressmeddelande: Så firas 1 maj i Sundsvall

2016-04-29

Så firas 1 maj i Sundsvall

Årets 1 maj firande sker på rekordmånga platser i Sundsvall. Under parollen ”Tillsammans för Sverige” håller barn- äldre- och jämställdhetsministern Åsa Regner tal på Stora Torget i Sundsvall.

Sverige är ett bra land med vi vill göra det ännu bättre för alla, oavsett vem man är, vilken bakgrund man har eller vart man bor. Tanken med årets paroll är att alla i samhället  - fack, näringsliv, politiska partier, men även vi som individer - måste jobba tillsammans för att göra Sverige bättre, säger Niklas Säwén, ordförande Sundsvalls arbetarekommun.

Årets huvudtalare på Stora Torget är barn- äldre- och jämställdhetsministern Åsa Regner som kommer att prata om den svenska modellen och om hennes områden som minister nämligen barn, äldre och jämställdhet.

- Jag ser fram emot att tala i Sundsvall. Första maj är en viktig dag att samlas på och jag kommer särskilt att lyfta hur en feministisk regering arbetar för öka jämställdheten i samhället, säger Åsa Regner, barn- äldre- och jämställdhetsminister.

Åsa Regners har ansvar för frågor som berör oss alla och som är viktiga grundstenar i den Socialdemokratiska politiken. Jag ser fram emot att höra hennes tal. Det är också första gången på länge som vi har sju olika firanden runtom i Sundsvall. Både i Nacksta och på Alnö är det första gången på många år som de anordnar ett eget första maj firande. Jag hoppas att många tar chansen att fira dagen i sitt lokala bostadsområde, säger Niklas Säwén.

Första maj firande sker i år i centrala Sundsvall, Nacksta, Skönsberg, Skönsmon, Matfors, Alnö och Njurunda. Hela listan med tider och aktiviteter på de olika platserna bifogas i ett separat dokument.

Niklas Säwén, ordförande i Sundsvalls Arbetarekommun

070- 638 14 18