Ett majoritetsstyre vore bäst för Sundsvall

2013-03-22

Det bästa för Sundsvall vore en kommunledning med stöd av en majoritet i kommunfullmäktige. Socialdemokraterna har sedan juni 2012 tydligt signalerat att det behövs nya altenativa samarbeten över blockgränserna. Tyvärr finns inget intresse för det. Då det inte finns några andra alternativ kommer Socialdemokraterna vid kommunfullmäktige 25 mars lägga ned sina röster vid valet av ny ordförande för kommunstyrelsen.

Sedan i juni 2012 har Socialdemokraterna strävat efter att hitta alternativa samarbetsformer över blockgränserna. Tyvärr har det inte varit möjligt och Sundsvall kommer nu att fortsätta styras i minoritet.

-       Ytterst är det vi Sundsvallsbor som drabbas av det osäkra läget i kommunen som innebär att Sundsvalls utveckling står still, vilket är förödande och frustrerande. Det behövs ett majoritetsstyre i Sundsvall, säger Lena Österlund, gruppledare för Socialdemokraterna.

Koalitionens förslag om ny ordförande för kommunstyrelsen i Sundsvall förändrar inte det parlamentariska läget i Sundsvall. Den borgerliga kommunledningen kommer att fortsätta styra i minoritet på en Socialdemokratisk budget. För oss Socialdemokrater är och har det aldrig varit ett alternativ att samarbeta med Sverigedemokraterna för Socialdemokraterna. Vid valet av ny ordförande för kommunstyrelsen kommer Socialdemokraterna därför att lägga ned sina röster.

Kontakpersoner:

Lena Österlund, gruppledare socialnämnden.

Sidan uppdaterades senast: 2013-07-18 15:22