Koalitionen lägger en fantasibudget

33 ofinansierade miljoner ska betala för satsningar i koalitionens budget. Det är pengar som ska plockas ut i Stadsbacken och som inte finns. ”Det blir Mitthems och Sundsvalls Energis kunder som får betala satsningarna genom dyrare avgifter. Eller så löser koalitionen problemet genom att börja sälja av Mitthems fastigheter, det är enda sättet trolla fram pengarna, säger Peder Björk, oppositionsråd för (S)

Koalitionens budget är en ekonoms mardröm. Med pengar som inte finns och en önskelista av investeringar utan riktade pengar. Exempelvis ska en linbana till Norra Berget byggas, ett sjöhistoriskt museum byggas och …, allt inom ramen för den redan befintliga verksamheten. Det innebär att pengarna till dessa satsningar plockas från den verksamhet som redan finns idag. Och de ofinansierade satsningarna löper som en röd tråd genom budgeten.

-    Det förvånar mig att kommunledningen inte tar budgetarbetet på allvar och lägger en trovärdig budget. Det är ju ingen konst att lägga budget om man får drömma fritt med pengar som inte finns. Man hoppas både för deras skull och för sundsvallsbornas  skull att de inte riskerar att behöva genomföra den, säger Peder Björk.

Ideologiskt är budgeten en klassiskt borgerlig budget med fler privatiseringar och där välfärden i högre grad än idag ska läggas över på ideella föreningar.

-    Kommunledningen fortsätter med samma recept som har försatt oss i den svåra ekonomiska situation som kommunen nu befinner sig i. Sundsvallsborna kan se fram emot ännu mer privatiseringar om de vinner valet trots att ingen, varken tjänstemän eller politiker, kan berätta vad privatiseringarna hittills har kostat, fortsätter Peder Björk.

Kontaktperson:

Peder Björk,