Kubal och SCAs situation tas upp i kommunfullmäktige

2013-01-24

Under de senaste åren har regeringen på flera sätt försvårat för basindustrin i Västernorrland. Svaveldirektivet, högre energiskatter och satsningar på infrastruktur som skjuts på framtiden har gjort att företag som Kubal och SCA får det allt svårare att bedriva verksamhet i regionen. Det innebär att jobben hotas. I en interpellation sätter nu Socialdemokraterna press på kommunalrådet Magnus Sjödin att stå upp för regionen mot regeringen.

I onsdags berättade Kubal i Sundsvalls Tidning att högre energiskatt kan stoppa företagets planer på investeringar som skulle kunna ge fler jobb i regionen. Tidigare har även SCA flaggat för att svaveldirektivet, som innebär att fartyg på Östersjön får högre kostnader för transporter än i andra vatten, kommer att slå hårt mot deras export. Regeringens agerande i dessa frågor gör att basindustrin i Västernorrland får svårare att konkurrera på marknaden när deras förutsättningar försämras i jämförelse med konkurrenterna i EU och övriga världen.

-          Det är viktigare än någonsin att vi i Sundsvall och regionen gör allt vi kan för att företagen ska kunna finnas kvar och utveckla sin verksamhet. Inte minst nu när arbetslösheten i regionen slår i taket. Detta gäller särskilt våra företag inom basindustrin som möter tuff internationell konkurrens och dessutom har en nackdel av att ligga geografiskt långt från sina kunder, säger Peder Björk.

Socialdemokraterna har själva tagit upp frågan på nationell nivå flera gånger. Senast i december ställde (S) riksdagsledamoten Ingemar Nilsson en interpellation i riksdagen om svaveldirektivet till miljöministern. Från kommunledningen däremot är det tystare. Nu ställer Socialdemokraterna krav på Kommunalrådet Magnus Sjödin att bli mer synlig i debatten.

-          Det duger inte att det är oppositionen som för diskussionerna på nationell nivå när det handlar om jobb i regionen som är hotade. Därför kräver vi svar av kommunalrådet om hur han har agerat och hur han tänker agera fortsättningsvis för att säkerställa att inte fler jobb drabbas på grund av regeringens agerande, säger Peder Björk, oppositionsråd i Sundsvall.

Interpellationen beräknas att tas upp i Kommunfullmäktige den 28 februari.

Kontaktperson:

Peder Björk, Oppositionsråd Socialdemokraterna