Lena Österlund (S) kandiderar inte till gruppledare för socialnämnden efter valet

2014-06-03

Efter 16 år i Socialnämnden trappar Lena Österlund, gruppledare för Socialdemokraterna i Socialnämnden, ned sitt politiska engagemang och ställer därmed sin plats som gruppledare till förfogande efter valet. Redan i Oktober förra året meddelade Lena valberedningen att hon inte planerar att fortsätta sitt uppdrag efter valet i höst.

-          Det har varit en oerhört rolig, intressant och lärorik tid. De sociala frågorna kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat men nu känner jag att tiden är mogen för att trappa ned på engagemanget och lämna över till nästa generation, säger Lena Österlund.

Lena kommer dock inte att lämna politiken helt. Hon står kvar på listan till kommunfullmäktige och kan tänka sig andra uppdrag. Lena som är 62 år har haft fler olika politiska uppdrag i kommunen sedan början av nittiotalet. Merparten av uppdragen har varit i Socialnämnden. Lena har en bakgrund som förskolelärare.

-          Jag lämnar med vetskapen att det finns många duktiga sossar som är beredd att arbeta för våra värderingar i de sociala frågorna, säger Lena Österlund.

-          Jag vet att det är ett väl genomtänkt beslut som Lena tagit. Jag är också glad att hon blir kvar i kommunfullmäktige då hon har mycket att bidra med där utifrån sin erfarenhet och engagemang. Vi har god återväxt inom partiet så det blir en stimulerande uppgift för valberedningen att ta fram ett förslag på en ny gruppledare för socialnämnden efter valet, säger Roger Johansson, Arbetarekommunens ordförande.

Kontaktperson:

Lena Österlund, gruppledare för socialnämnden