Luthman kör över sin egen nämnd

Barn- och utbildningsnämnden har krävts på svar om varför de bryter mot fullmäktiges beslut kring friskolor. Strax innan jul valde nämndens ordförande Annelie Luthman (FP) att köra över sin egen nämnd och lämnade ett eget skriftligt svar utan beslut i nämnden. På dagens kommunstyrelsemöte kräver Socialdemokraterna att svaret återremitteras så att nämnden får möjlighet att yttra sig.

-          När nämnden har avkrävts ett svar så är det nämnden och ingen annan som ska svara. Det finns inga godtagbara ursäkter för att ordförande valt att agera på det här sättet. Hennes nonchalans för såväl nämndens arbete och Kommunfullmäktiges beslut är anmärkningsvärt, säger Peder Björk (S), oppositionsråd.

-           Enda sedan beslutet togs i Kommunfullmäktige har Annelie Luthman (FP) på olika sätt visat att hon inte tänker följa det. Privatiseringar och marknadslösningar ska tydligen genomföras till vilket pris som helst. Även när det innebär att den kommunala skolan får sämre ekonomi och går emot fullmäktiges beslut, säges João Pinheiro (S), gruppledare Barn- och utbildningsnämnden.

Det är MRP uppdraget ”Nej till ytterligare skoletablering” som Barn- och utbildningsnämnden anses ha brutit emot och krävs därför på en förklaring. Socialdemokraterna kommer under dagens möte i kommunstyrelsen att yrka på att svaret återremitteras så att nämnden får en chans att svara.

Peder Björk (S), oppositionsråd

João Pinheiro (S), gruppledare Barn- och utbildningsnämnden