(S) i Motala och Sundsvall kritiserar gemensamt regeringen om broavgifterna

2013-05-21

Socialdemokraterna i Sundsvall och Motala är mycket kritiska till hur regeringen har hanterat frågan om broavgifter. Vi vägrar låta våra kommuner spelas ut mot varandra. Därför går vi gemensamt samman för att föra diskussionerna på en politisk nivå. Regeringen kan inte lägga över ansvaret för infrastrukturen på kommunerna och smita ifrån sitt eget ansvar.

Igår, tisdag, avbröts förhandlingarna mellan Sundsvalls kommun och Trafikverket. Från och med nu kommer frågan att avgöras på politisk nivå, där det är regeringen som bestämmer om Sundsvall och Motala ska tvingas till broavgifter, som i ena fallet strider mot ingångna avtal och i andra fallet strider mot EU direktiv. Peder Björk, oppositionsråd i Sundsvall och Camilla Egberth, kommunalråd i Motala, menar att det är på den politiska nivån frågan hör hemma.

- Trafikverket fick ett omöjligt uppdrag att förhandla med oss eftersom de inte fick något handlingsutrymme från regeringen. Alliansen för konsekvent en politik där man lägger alltmer kostnader på kommunerna. Därför gör vi nu gemensam sak och driver vidare frågan politiskt även nationellt, säger Peder Björk.

- Trafikverket har väntat med att förhandla med oss tills de kunnat se hur utfallet skulle bli i Sundsvall. Så försöker regeringen spela ut kommunerna mot varandra. Det accepterar inte vi. Därför står vi enade mot regeringen och kräver att regeringen tar ansvar för hela Sverige, säger Camilla Egberth.

Socialdemokraterna i Sundsvall och Motala är eniga om att regeringen ska ta ansvar för hela landets infrastruktur och därför stå för kostnaderna istället för att låta kommuninvånarna stå för notan.

Camilla Egberth, Kommunstyrelsens ordförande, Motala, 072-725 50 01

Peder Björk, Oppositionsråd Sundsvall, 070-190 12 91