Peder Björk svarar på Magnus Sjödins debattartikel

Svar på debattartikeln ”Vi brinner av engagemang” av Magnus Sjödin i Sundsvalls Tidning 2011-08-26

Det är tillsammans vi utvecklar Sundsvall!

Kommunstyrelsens ordförande Magnus Sjödin (M) ser sig själv som en VD för ett företag och tycker att det finaste man kan vara är kund (i jämförelse med medborgare). Därför blir jag inte särskilt förvånad över hans svar på min tidigare debattartikel i Sundsvalls Tidning, måndagen den 22 augusti. Däremot blir jag rejält orolig för Sundsvalls utveckling.

Sjödin (M) lyfter som vanligt fram enskilda personer eller organisationer som vägen till framgång för Sundsvalls utveckling. Jag tror istället att det är alla vi Sundsvallsbor tillsammans som kan lyfta vår fina kommun och få till en ännu bättre utveckling i vår region. Det är människorna i företagen, den lokala idrottsföreningen eller kommunens verksamheter som gör utvecklingen möjlig och då måste vi se dem. Inte som kunder utan som medborgare med både rättigheter och skyldigheter.

När det gäller jobben så undviker Sjödin (M) att beröra den skyhöga ungdomsarbetslösheten. Jag förstår att det är genant i ljuset av en fullständigt misslyckad borgerlig regeringspolitik, men vi kan ju inte kapitulera på lokal nivå. Vi Socialdemokrater har föreslagit många konkreta åtgärder, men tyvärr möts de av tystnad.

Sjödin nämner dock ungdomarna i ett desperat försök att vinna trovärdighet i bostadsfrågor. Det funkar inte. Alla vet att Sjödin och resten av borgerligheten vill sälja Mitthem. Detta ideologiska ställningstagande har också medfört att utvecklingen på Norra Kajen är försenad och på sikt också hotad. Vi Socialdemokrater är inte särskilt förtjusta i ägarlägenheter. Vi kunde dock tänka oss att vara pragmatiska för att få igång utvecklingen på Norra Kajen. Detta genom att säga ja till Mitthems planer på att bygga hyresrätter i ett gemensamt projekt med kontorslokaler och ägarlägenheter. Det satte den borgerliga majoriteten i Sundsvall stopp för.

Tyvärr finns denna ideologiska blindhet även när det gäller kvaliteten i välfärden i allmänhet och inom äldreomsorgen i synnerhet. Det blir så tydligt när Sjödin i en uppräkning av alla påstådda förträffligheter med LOV (Lagen om valfrihet) allra sist nämner att vården också ska bli bättre. Först kommer ju givetvis möjligheten för företag att ta över kommunal verksamhet, ”… en ren företagssatsning”. Går företagens behov före de äldres? Vi Socialdemokrater kommer tvärtom alltid att sätta kvaliteten i välfärden främst. Sedan kan det alltid diskuteras vem som ska tillhandahålla den.

Avslutningsvis, så tycker jag det är en skrämmande utveckling av den lokala politiken och demokratin när vi nu i Sundsvall fått en ordförande för kommunstyrelsen som undviker offentliga debatter. Någon tidsbrist är det knappast frågan om, utan en medveten strategi att förminska politiken i Sundsvall till förmån för marknadens principer i styrning av offentlig verksamhet. Då behövs inte längre någon offentlig debatt eller utkrävande av offentligt ansvar. Enligt borgerlig logik behövs då inte heller offentliga debatter. En politiker som inte vill vara politiker utan hellre en VD, kan han verkligen göra ett bra jobb som ledare för en demokratiskt styrd organisation som Sundsvalls kommun?

Peder Björk (S)

Oppositionsråd