Uttalande från Socialdemokraterna i Sundsvall

De senaste dagarna har flera exempel om utvisningar från vårt närområde visat att den svenska integrations- och migrationspolitiken har stora brister.

För oss Socialdemokrater är det helt orimligt att familjer, barn och äldre efter så många år i Sverige blir visad tillbaka till sitt hemland. Det är orimligt att människor som byggt upp ett liv, skaffat vänner och trygghet ska behöva skickas tillbaka mot sin vilja. Det är orimligt att människor som är svårt sjuka ska skickas ut ur Sverige med risk för sitt eget liv.

Vi, Socialdemokrater kan inte acceptera att man ska få vänta så länge för att få ett besked om man kan stanna eller inte. Vi vill istället se ett samhälle och regelverk där byråkratin får stå tillbaka för empatin när det kommer till beslut som så grundläggande påverkar människors livsöden.

Vi hoppas att alla partier i Sundsvall som säger stå för människors lika värde och en solidarisk flyktingpolitik säger ifrån mot Migrationsverkets beslut.

Vi vet att vi är många som är beredd att stå upp mot avvisningarna. Vi är imponerade och glada över det engagemang som så många kommunmedborgare visat. Att vi tillsammans står upp mot kränkande behandling och orättvisa system är det bästa sättet att motverka intolerans och främlingsfientlighet.

Styrelsen för Socialdemokraterna i Sundsvall

15 december 2011