Svar på öppet brev från Magnus Sjödin (M)

Tack för inbjudan

Det skulle säkert vara trevligt att tillbringa en helg i din familjs stuga. Jag väljer ändå att tacka nej. En bra relation mellan dig och mig underlättar säkert i vissa avseenden. För mig handlar dock politik om mer än goda personrelationer mellan enskilda människor.

Politik handlar för mig om att utifrån en ideologisk grund tillsammans med andra forma visioner och förslag om hur samhället ska utvecklas. Jag är visserligen företrädare för Socialdemokraterna, men inte på något sätt ensam om att utforma partiets politik lokalt. Därför vore det respektlöst mot mina partivänner att bara vi två skulle lösa denna politiskt svåra situation. Dessutom skulle ett sådant sätt att arbeta utesluta övriga partier i kommunfullmäktige och är därför även demokratiskt olyckligt.

Jag hoppas att vi två framöver kan ha en bra relation, men är övertygad om att vi kan få det utan att tillbringa ett dygn i din familjs stuga.

Peder Björk (S)

Oppositionsråd