S kräver svar om sommarjobben

2013-02-20

I den socialdemokratiska budgeten finns en satsning på 1000 sommarjobb för ungdomar i Sundsvall. Men medan andra kommuner redan avslutat sina rekryteringar har den borgerliga kommunledningen ännu inte svarat på om de kommer att genomföra den beslutade satsningen eller inte. Därför ställer Niklas Säwén (S), ledamot i kommunfullmäktige, en interpellation om sommarjobben till Hans Forsberg (C).

Ungdomsarbetslösheten i Sundsvall ligger över rikssnittet. Men trots att det redan finns pengar avsatta till 1000 ungdomsjobb under sommaren 2013, har kommunledningen ännu inte visat någon vilja att genomföra satsningen.

- Ungdomarna i Sundsvall behöver få besked av kommunledningen om de kommer att kunna söka dessa jobb eller inte. Det handlar om väldigt många ungdomar som kan få chansen att få kontakt med arbetsmarknaden, säger Niklas Säwén (S). Det är en viktig satsning för en grupp som har det väldigt tufft på arbetsmarknaden.

Sidan uppdaterades senast: 2013-07-25 14:50