Inlägg i allmänpolitiska debatten i fullmäktige

Jag fick en broschyr hem i brevlådan i sommar – med en hälsning om en fantastisk sommar signerad kommunstyrelsens ordförande Anders Wilander. Han ville att vi fullmäktigeledamöter skulle återuppliva gamla minnen tillsammans med kommunens fina ledstjärna.

Det var en broschyr som berättade historien om humlor som inte kan flyga, om att vissa struntar i Jantelagen, om att historien som startar efter valet 2006 och att om vi bara suddar ut gränserna, börjar dra åt samma håll och kliver ur våra roller och blir människor – så kommer Tranås att blomstra och utvecklas som en symfoniorkester, där vi reflekterar över vad som skiljer en amatör från ett proffs och en proffsmusiker från en virutuos.

Sist men inte minst vill den högst ansvariga politikern i Tranås jämföra oss andra politiker, som på vår fritid ägnar mycket tid och energi i en demokratisk process för att göra Tranås en bättre plats att leva på för alla invånare, med statister i en Monty Python-sketch – citat: när startskottet går springer alla åt olika håll – blir det maktskifte kan färdriktningen snabbt förändras , vilket hämmar investeringsviljan.”

Demokrati kallas för Silly Games!

Det är att sitta på höga hästar, Anders Wilander. Jag förstår mycket väl att du själv inte skrivit denna text, men oavsett vem spökskrivaren är så noterar jag och mitt parti – högst anmärkningsvärt – att du står som avsändare och vill att vi ska till oss detta och lära oss något av det.

För allmänhetens skull och för hela det politiska landskapet i Tranås så skulle det skulle hedra dig AW - och även ni andra politiker i alliansen - om ni vågade ta avstånd från det raljerande uttrycksätt och den antidemokratiska attityden i detta svamlande hopkok till policyskapande dokument.

Tranås kommun brottas med stora problem inför framtiden, jag kan nämna alltr sämre skolresultat, en åldrande befolkning, länets högsta arbetslöshetssiffror, ett skenade försörjningsstöd, allvarliga problem med befolkningstillväxten, tyngre institutions- och familjehemsplaceringar av barn, svårigheter att få nya arbetstillfällen till kommunen och inte minst ett besvärligt ekonomiskt läge som kommer ställa stora krav på oss som politiker.

Vi måste våga ta det ansvaret. Vi måste våga diskutera de relevanta frågeställningarna – så skulle vi kunna utveckla Tranås tillsammans – istället för att håna och förminska politikens betydelse att klara av framtidens svåra utmaningar.

Till sist vill vi socialdemokrater uttrycka uppfattningen att om kommunstyrelsens ordförande vill kommunicera sitt viktiga budskap om förträffligheten av Ledstjärnan till fullmäktiges ledamöter, så finns det ett betydligt effektivare och framförallt billigare sätt att nå fram: våga diskutera med oss i denna sal, våga tala med ”bönder på bönders vis”, våga stå upp och argumentera, våga lägg ut texten från talarstolen – så skulle du kunnat spara 100 000 kronor och fått en direkt respons på ditt budskap.

Att producera allegorier och storytellingfantasier i glättiga fyrfärgsbroschyrer kan fungera i den penningsstinna reklamvärlden – men blir lätt löjeväckande och skapar onödiga friktioner i vår gemensamma lilla värld i Tranås.

Svanthe Hansson

Sidan uppdaterades senast: 2012-08-30 19:14