Namninsamlingen avslutad – 3681 personer skrev på!

Namninsamlingen för att öppna helgjouren i Tranås igen blev en succé. Totalt har 3681 personer skrivit på namnlistorna under december och januari. Den digra luntan med namnunderskrifter överlämnades till landstingsfullmäktiges ordförande Hans Rocén (M) vid ett möte i Tranås Stadshus 6 februari.

-Detta är politikernas chans att inte visa sig maktfullkomliga, säger landstingsledamoten Annika Hansson (S). Nu måste de lyssna på tranåsbornas krav att få tillbaka helgjouren i Tranås.  Nästan var tredje Tranås-bo har skrivit på om man räknar bort barn och äldre som inte kan skriva på. Det är ett fantastiskt gensvar.

Socialdemokraterna i Tranås kommer att fortsätta arbeta med frågan, bland annat genom våra politiker i landstinget Annika Hansson och Tobias Gyllensten.

-Vi socialdemokrater är för tillgänglighet, närhet och miljötänkande, säger Tobias Gyllensten. Det kan man knappast påstå finns när vi tvingas åka upp till 12 mil till Eksjö för att få vård på helgerna. Det är mycket dåligt.

För socialdemokraterna i Tranås har namninsamlingen också varit ett sätt att visa upp sig i Tranås.

-Jag tror att folk förknippas oss med den här frågan väldigt tydligt, säger Svanthe Hansson, ordförande. Vi menar att om Tranås vill vara en tillväxtkommun så måste frågan om en öppen vårdcentral på helgerna lösas. Vi hoppas att flera kommunpolitiker nu trycker på sina partikamrater i landstinget för att ändra på detta dåliga beslut.

Sidan uppdaterades senast: 2012-02-07 21:26