Nya S-ledningen går in i en ny fas

Skolan, en ansvarsfull samhällsplanering och en vettigare användning av Värmdöbornas skattepengar. Det är de prioriteringar som Socialdemokraterna i Värmdö kommer att ha inför valet 2014.

Alla barn i Värmdö ska garanteras en bra utbildning på hemmaplan. Vi måste ge samtliga barn och ungdomar en skola de väljer i första hand. En skola de väljer till – inte ifrån. Vår skola ska ge de kunskaper och färdigheter som krävs, i vår samtid och för vår framtid.

Den styrande politiska majoriteten har under de senaste åren kraftigt minskat resurserna till skolan jämfört med andra kommuner. Det märks inte bara när vi möter föräldrar och barn. Det märks också i alla mätningar och statistik. För oss Socialdemokrater är det högsta prioritet att Värmdös skolor ska återfå sin attraktionskraft. Vi vill ge självförtroendet tillbaka till Värmdös skolor, föräldrar och barn.

Den lokala ekonomin växer där det finns människor som bor och arbetar, där det finns lokaler att etablera sig i och där det finns fritids- och kulturverksamheter som berikar. Bostäder och arbetsplatser behöver bli fler i områden som redan har en väl fungerande infrastruktur. Skolor och förskolor måste finnas i barnfamiljernas närhet. Det är klokt, mänskligt och samhällsekonomsikt lönsamt. Det är klimatsmart.
Men det räcker inte med en fungerande samhällsplanering. Värmdö måste också bli bättre på att hushålla med invånarnas skattepengar. Det är inte rimligt att kommunens byråkrati sväller, samtidigt som skolorna dräneras på värdefulla resurser.

Värmdöborna hör till dem som betalar högst skatt i Stockholms län men de får definitivt inte länets bästa välfärd. Vi Socialdemokrater vill ge full valuta för varenda skattekrona, det gäller allt från skola och äldreomsorg till infrastruktur och miljö.
Vår kommuns välstånd är beroende av omvärlden. Vår kommun är en smältdegel, där skärgård möter storstad, där ö-bor möter nyinflyttade, där offentliganställda möter egenföretagare, där konstnärer möter lastbilschaufförer. Vår framgång bygger på kunskap, kreativitet och samarbete – idéer sprungna ur Socialdemokraternas kamp för frihet, jämlikhet och solidaritet.

Det förpliktigar. Därför går Socialdemokraterna i Värmdö nu in i en ny fas. Vi bygger ett nytt, idérikt och ansvarstagande lag. Ett lag som ska presentera ett politiskt alternativ som satsar på kunskap, kreativitet och samarbete. Ett lag som har siktet inställt på att Värmdös invånare får en bra skola, ett omsorgsfullt och berikande samhälle där människor vill leva, bo och utvecklas.

Ny S ledning
      Karin Aaseby                              Annika Andersson Ribbing                 Sandro Wennberg

Annika Andersson Ribbing,                                                                                                                                                                  oppositionsråd

Karin Aaseby,