Resursskolan räddad!

(M)ajoriteten i kommunen har drivit frågan om nedläggning av resursskolan. Vi har skarpt kritiserat förslaget och reaktionerna från kommunens medborgare har inte låtit vänta på sig. Det har varit stora protester bland många medborgare.

Efter ett intensivt påtryckningsarbete lyckades vi igår på utbildningsnämndens sammanträde (15/6) förhindra en nedläggning. De pengar som saknats tillförs nu och skolan kommer att finnas kvar.

-Vi är fantastiskt nöjda över att barnen får gå kvar i sin skola! Åtskilliga diskussioner, debatter och samtal har burit frukt, det känns så skönt, säger Annika Andersson Ribbing (S), ansvarig för skolfrågor.

-Den här frågan har behandlats på ett bedrövligt sätt och skapat så mycket oro bland elever och deras familjer samt för medarbetarna i verksamheten. Att lärare varslats utan att det ens funnits ett politiskt beslut är skandal.(M)ajoriteten bär ansvaret för detta, fortsätter Annika.

-Gårdagens beslut är inte bara positivt för barnen i resursskolan, det är också en liten seger för demokratin. Demokratin var satt åt sidan men de mångas engagemang och påverkan ledde till revansch. Diskussionen om frågans usla hantering kommer att föras för lång tid framåt. Förhoppningsvis drar kommunledningen lärdom av det inträffade, avslutar Annika.

För ytterligare kontakt
Annika Andersson Ribbing