Värna vården -stoppa jobbkrisen

Ingela Nylund Watz (S) oppositionslandstingsråd om nedskärningarna på Karolinska:

En halv miljard i besparingar på Karolinska universitetssjukhuset 2009 är resultatet av den borgerliga politiken i landet och i landstinget. Om inte åtgärder sätts in redan nu riskerar besparingarna bli större än så eftersom landstingets skatteintäkter sjunker nästa år. Vårdkrisen blir nu ett faktum om inte insatser omedelbart sätts in men regeringen Reinfeldt lägger inte en krona extra på sjukvården. Samtidigt planerar den moderatledda landstingsledningen i Stockholm fortsatta skattesänkningar "tioöring för tioöring".

-Sjukvården måste värnas i ett dåligt konjunkturläge där skatteintäkterna blir mindre och vårdköerna längre. Då duger det inte med en regering som inte investerar i sjukvården och en landstingsledning vars högsta mål är sänkt skatt, säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

-Jobbkrisen härjar landet och varslen duggar tätt. Då har vi politiker ett ansvar för att dämpa krisen genom investeringar i den offentliga sektorn. Nu måste den borgerliga regeringen visa ledarskap och fatta kloka beslut om mer pengar till sjukvården för att klara Sverige och Stockholm ur krisen, och för att värna vården från krisen, säger Ingela Nylund Watz.

-Karolinska behöver mer resurser, men de behöver också effektivisera sin verksamhet. Vi socialdemokrater har i vår budget för nästa år föreslagit införande av prestationsbaserade löner och bonussystem för personalgrupper som gör ett bra jobb, det visade sig vid försök under förra mandatperioden ge stora effektivitetsförbättringar, avslutar Ingela Nylund Watz.

Sidan uppdaterades senast: 2009-01-22 22:11

Valplattform 2014-2018