Mer ekologiskt och närproducerat på barnens tallrikar

Idag har vi socialdemokrater inlett en skolmatskampanj i kommunen. Vi åkte till tre olika skolor för att proväta, prata med elever och personal och diskutera med skolmåltidspersonalen.

-Vi tog initiativ till detta när vi såg att den motion som vi skrev för två år sedan nu ska behandlas. I motionen föreslår vi att kommunen ska använda mer ekologiska livsmedel, säger Annika Andersson Ribbing, gruppledare i Utbildningsnämnden.

Motionen har behandlats positivt men än är det lång väg att gå för att få mer närproducerat och ekologiskt på barnens tallrikar.

-Ibland får vi höra att det inte är möjligt att köpa av lokala bönder på grund av regelverket, men det stämmer inte, säger Kenneth Ehrnstedt som besökte Ösbyskolan. Det handlar om vilka kvaliteter kommunen sätter i fokus när upphandlingen görs, säger han.

Besöken på Djurö, Brunn och Ösby var genomgående positiva.

-Vi fick veta nya saker, fantastiska kvaliteter som finns på de olika skolorna, säger Andrine Winther i utbildningsnämnden. På Brunn där jag var berättade husmor att det pågår ett samarbete mellan skolan och landstinget för att hjälpa både under- och överviktiga barn att äta rätt. Bland skolans måltidspersonal finns en professionell dietist som ser till att det lagas rätt sorts mat för dessa barn och som hjälper barnen med råd och stöd.

-En annan detalj som kom fram var att det finns för få matplatser, vilket leder till att alla elever inte ryms när de ska äta. Det tar vi med oss och följer upp, så får det inte vara, säger Jösta Claeson som också besökte Brunn.

På Djurö skola har man försökt att köpa mer lokala produkter men upplevt problem.

-Det finns ett otroligt engagemang hos husmor och hennes medarbetare på skolan, de vill verkligen hitta vägar för att kunna handla sina varor lokalt. Tyvärr har möjligheterna varit små med dagens tolkning av upphandlingsreglerna, säger oppositionsrådet Lars Bryntesson som träffade husmor Maria Mellberg vid besöket på skolan.

-Besöket stärker oss än mer i vår uppfattning att det finns stora kvaliteter att vinna med mer av både lokalproducerade och ekologiska produkter, säger Malin Öberg Wennberg som är politisk sekreterare. Livsmedlen håller högre kvalitet om de inte transporterats länge och miljövinsterna är också viktiga.

Vid besöket på Ösbyskolan berättade rektor Helena Weiss-Larsson om hur viktigt de tycker bra skolmat och bra kökspersonal är. Satsningen ledde bland annat till att 2005 vann Årets Guldko, ett pris som Arla delar ut.

-På Ösby tillhör måltidspersonalen själva skolan vilket gör att flera i gruppen har delar av sina tjänster i verksamheten ute bland barnen också. Eftersom det är en stor skola har det ökat tryggheten för de små barnen när de i tvåan börjar äta i stora matsalen. Då känner de redan ”måltidsfröknarna” vilket förstås är positivt, säger Annika Andersson Ribbing.

-Några medskick till förbättringar av den kostpolicy som nu föreslås bli kommunens vid nästa fullmäktige fick vi också. Djurös husmor Maria tyckte att vi borde förtydliga vad själva målet med kostpolicyn är, vad vi vill åstadkomma. Det tar vi med oss och lägger ett förslag för att förbättra, på mötet om ett par veckor, säger Lars Bryntesson.

Vi kommer besöka flera skolor under de närmaste veckorna för mer intressanta samtal och smakprov!

För kontakt:
Annika Andersson Ribbing (S)
mobil 070-556 06 30

Sidan uppdaterades senast: 2009-02-16 20:53