Nedskärningar i Värmdös skola trots 28 miljoner från regeringen

- Vi oroar oss för de svåra nedskärningar som skolorna i Värmdö tvingats till. För fjärde året i rad kommer nya besparingar och nu i ett läge där vi ligger definitivt sist i länet i satsade pengar på undervisning i skolan, säger Annika Andersson Ribbing, Socialdemokraternas gruppledare och ansvarig för politiska frågor som rör skola, barn och ungdom.

Brunns skola måste spara ytterligare en miljon kronor och Peter Bondesson, FP, ordförande i utbildningsnämnden, varnar för att fler skolor kommer att drabbas. En konsekvens av den moderatstyrda alliansens budget blir att skolpengen inte kan räknas upp under 2010. Det innebär att minst ett 30-tal lärare riskerar att varslas om uppsägning efter årsskiftet.

Alliansen avslog Socialdemokraternas förslag om att använda de 28 miljoner kronor som regeringen skjuter till för att stötta välfärdens kärna till skolan. Enligt Lärarförbundet hade hälften av pengarna räckt för att rädda 31 lärartjänster.

- Det är obegripligt att den lokala (M)ajoriteten kör över sin egen regerings ambition med extra statsbidrag till kommunerna. Det uttalade syftet har ju varit att pengarna ska gå till att undvika ytterligare besparingar och uppsägningar av personal. Här i Värmdö väljer man att lägga pengarna på hög istället för att förskona eleverna från att drabbas av nya nedskärningar, säger Annika Andersson Ribbing.

Sedan den moderatstyrda alliansen tog över styret i kommunen har Värmdö halkat från toppen till sista plats på listan över hur mycket kommunerna i Stockholms län satsar på varje elevs undervisning. Inom riket återfinns Värmdö på 283:e plats av 290 kommuner.

- Konsekvenserna av den hårda politik som förts under denna mandatperiod kommer märkas många år. Besparingarna rimmar dåligt med de löften om satsningen på 40 miljoner kronor till skolan som gavs i förra valrörelsen, säger Annika Andersson Ribbing.

Diagram: Hur satsningen på undervisning för varje elev sett ut sedan 1999.

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-12 22:41