Nu har Värmdö ett språkotek

Språkoteket är en nyöppnad verksamhet för att utveckla barns och ungdomars språk. I språkoteket, som finns på plan 4 i Runda Huset i Gustavsberg, finns en stor mängd hjälpmedel samlade för utlåning till skolorna.

-
Barns möjligheter att uttrycka sig språkligt ökar nu när vi har ett språkotek och det är toppen, säger Annika Andersson Ribbing, gruppledare för (S) i Utbildningsnämnden.

Språkotekets ska vara ett pedagogiskt stöd för personalen i arbetet med de barn som behöver extra stöd och stimulans i sin tal- och språkutveckling eller läs- och skrivutveckling.

- Vår fantastiska personal i förskolan och skolan hjälper de som har det tufft på ett utomordentligt sätt och nu finns det ytterligare hjälpmedel i det arbetet, avslutar Annika Andersson Ribbing.

Utöver språkoteket finns verksamhet inom ramen för CAS, Centrum för Arbete och Studier, genom SFI, Svenska för invandrare, och svenska som andra språk i lokalerna. Under våren utökas verksamheten med ett skoldatatek. Samordningen av verksamheterna och samarbete med biblioteket som ligger i samma hus är värdefullt och utgår från elven i centrum.

Sidan uppdaterades senast: 2009-01-30 18:37

Valplattform 2014-2018