Värmdöpolarna i tyst protest

Polarna får mindre pengar

Värmdö 12:04 | 28 november Värmdöpolarna är succékonceptet som många svenska kommuner har kopierat.
Nu väntar nedskärningar för originalet – som i dagsläget inte har råd att köpa in vinterjackor.

Det är dystra tider för Värmdöpolarna, som startade 1999. Nu planerar Värmdö kommun att skära ned det planerade anslaget till verksamheten från 1,8 miljoner kronor till 1,3 miljoner kronor. Det innebär 200 000 kronor mindre i kassan för Värmdöpolarna 2012, jämfört med i år.

Under onsdagens kommunfullmäktige visade Värmdöpolarna, med stöd av Nackapolarna, vad de tyckte om förslaget. I samlad trupp tog de sig till mötet för en tyst protestaktion.

– Vi märkte att politikerna blev lite chockade och började viska med varandra när de såg oss, säger Elina Billefors, 18, på Värmdöpolarna.

Kan minska i antal

Den ekonomiska situationen för ungdomsgruppen är ansträngd, skulle förslaget gå igenom kommer det att få konsekvenser för verksamhetens brottsförebyggande arbete.

– Vi kommer att bli färre i Värmdöpolarna, vilket innebär att vi tappar folk med värdefulla kontakter. Det kommer inte bara att påverka tryggheten för ungdomarna i Värmdö, säger Elina Billefors.

– Vi hoppar på kvälls- och nattbussar för att skapa trygghet för alla generationer. Som det är nu finns det inte ens ekonomi till vinterjackor, det är först till kvarn som gäller.

Förhindrar ungdomsbrott

I den konsekvensanalys av nedskärningar som kommunens tjänstemän gjort står: ”Vi riskerar att försämra det förebyggande arbetet när det gäller alkohol och droger, samt det uppsökande arbetet för att tidigt upptäcka unga som far illa. Värmdöpolarna bidrar till att hålla nere den gaturelaterade ungdomsbrottsligheten och skapa trygghet för ungdomar som rör sig i det offentliga rummet.”

Farhågorna i tjänsteskrivelsen bidrog till att Socialnämndens möte i förra veckan, där budgeten skulle klubbas, sköts upp en månad till den 20 december. Stefan Dozzi, KD, ordförande för socialnämnden, berättar varför:

Vill ha mer betänketid

– Jag sköt upp mötet för att få mer råd- och andrum att se över socialnämndens budget, säger han och tillägger att han blev glad över ungdomarnas närvaro på kommunfullmäktige.

Men Stefan Dozzi utlovar inga förändringar:

– För att klara den budgetram vi fått från kommunfullmäktige, måste man eventuellt ta en osthyvel lite här och där. Men nu ser vi över budgeten, och tittar på vad vi kan göra annorlunda.

Gustav Grändeby

Ett hån, tycker Socialdemokraterna

VÄRMDÖ
Oppositionen i Värmdö är kritisk till majoritetens förslag att banta ned anslaget till Värmdöpolarna. Nu hoppas man att majoriteten justerar om budgeten.

– Jag hoppas att majoriteten fått kalla fötter av konsekvensanalysen. Tar man bort en halv miljon kronor skulle Värmdöpolarnas pengar vara slut efter åtta månader, om de jobbade varje fredag, säger Börge Hellström, S, ledamot i Socialnämnden

– Det är ett hån, verksamheten är det bästa vi har i brottsförebyggande arbete.
Oppositionsrådet Lars Bryntesson, S, är orolig för vad nedskärningarna kan innebära:

– Det är uppenbart att det nu finns en oro i samhället för de nedskärningar som är på förslag. Vi är också bekymrade, vi i Socialdemokraterna hoppas på en dialog med majoriteten så att vi kan justera det här.