Henrik Paulsen går med i Socialdemokraterna

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Värmdö 2013-07-03

Henrik Paulsen, stark politisk profil i Värmdö kommun, söker i dag medlemskap i Socialdemokraterna.

H Paulsen 2

Henrik Paulsen är 64 år och har suttit i kommunfullmäktige sedan 2010. Han lämnade Centerpartiet våren 2013 och blev därmed så kallad politisk vilde i fullmäktige. Efter en period utan partitillhörighet, väljer han nu att söka sig till Socialdemokraterna i Värmdö.

Socialdemokraterna har den bästa politiken för att få till en bättre skola. Dessutom har de ett engagemang som jag inte funnit i något annat parti. Det måste vara kul att arbeta politiskt, säger Henrik Paulsen i en kommentar.

– Det här visar att vi erbjuder en bred politisk plattform och vi är väldigt glada att välkomna Henrik Paulsen, säger Johnny Tedenfors, ordförande i Socialdemokraterna Värmdö.

– Jag är stolt över att få in Henrik Paulsen i vårt nya, kraftfulla lagbygge inför valet 2014, säger Annika Andersson Ribbing, oppositionsråd (S). Det är ett kvitto på att Socialdemokraternas framtidsfokus på jobb och kunskap, har mycket att erbjuda humanistiskt sinnade och prestigelösa personer.

Skolan är ett av de viktigaste skälen för Henrik Paulsen att gå med i Socialdemokraterna i Värmdö.

– Det är den absolut viktigaste utmaningen i vår kommun i dag, säger Henrik Paulsen.

Henrik Paulsen, som säger sig vara ”borgerligt sinnad”, ser det inte som något konstigt att ta klivet in i socialdemokratin.

– Den traditionella blockpolitiken är död, särskilt i kommunsammanhang, säger Henrik Paulsen i en kommentar. Jag delar dessutom helhjärtat Socialdemokraternas ledstjärna att alla människor ska få likvärdiga förutsättningar att förverkliga sig själva. Bara så blir alla i samhället vinnare. Det är för mig den bästa ”borgerliga” politiken.

Han tilltalas även av Socialdemokraternas fokus på att förbättra för näringslivet och att hjälpa de utsatta i samhället, de som behöver olika typer av omsorg, som till exempel de äldre.

Men det som till slut fick bägaren att rinna över och få Henrik Paulsen att ta klivet, var hanteringen av Värmdövallen.

– Här påstår den moderatledda koalitionen att man inte har haft en aning om kostnadsfördyringarna medan påträffade dokument tydligt visar på motsatsen. Inte ens då vill man vara öppna och besvara oppositionens frågor. Det är inte bara att ljuga utan även att visa en anmärkningsvärd nonchalans mot medborgarna, säger Henrik Paulsen.

– Jag tror att många borgerliga väljare har tröttnat på Värmdömoderaternas alla tillkortakommanden, att de vill ha ett regeringsdugligt alternativ. Här vet jag av egen erfarenhet att Socialdemokraternas företrädare inte bara är dugliga, utan att de även verkligen lyssnar på medborgarnas önskemål och synpunkter, slår Henrik Paulsen fast.

Henrik Paulsen kan inte formellt tillträda på något socialdemokratiskt mandat i Kommunfullmäktige just nu. Det betyder också att det partistöd som utgår från kommunen till partierna, inte kommer Socialdemokraterna till del under denna mandatperiod.

För mer information och kommentarer:

Henrik Paulsen, 070-968 45 48

Annika Andersson Ribbing, oppositionsråd, 070-556 06 30