S Värmdö kräver giftfri förskola

Pressmeddelande 2013-09-25

Barn är mer utsatta för miljögifter på förskolan än i hemmet. Nu kräver Socialdemokraterna i Värmdö giftfria förskolor.

Värmdöbon Cecilia Ramning, 30 år, medverkade i SVT-filmen ”Den andra vågen” av Folke Rydén. Filmen handlar om gifterna som vi utsätter Östersjön för och hur de påverkar oss.

Cecilia Ramning med sonen Alfred. Foto Erik Norberg

I filmen analyseras Cecilias blod. Hon hade spår av 35 av 49 eftersökta gifter, däribland DDT och PCB, som varit förbjudna sedan 1970-talet. Hennes son Alfred visade sig redan vid tolv veckors ålder ha spår av flera miljögifter i blodet, bland annat PFOA, som finns i fritidskläder och misstänks vara cancerframkallande, hormon- och reproduktionsstörande.

På förskolan är barnen utsatta för ungefär samma kemikalier som hemma, fast ibland i ännu högre utsträckning.

– Vi kan inte tömma Östersjön på gifter. Men vi kan påverka våra barns vardag här. Och vi kan göra det nu, säger Cecilia Ramning, som också är socialdemokrat och sitter i Värmdös kommunfullmäktige.

Där har hon nu tagit initiativ till motionen ”Den tredje vågen” för att göra alla kommunens förskolor giftfria.

I förslaget vill socialdemokraterna se åtgärdsplaner för Värmdös förskolor för att:

• inventera förekomsten av produkter och material som innehåller miljögifter,
  • sanera eventuell förekomst,
  • ta fram rutiner för inköp och upphandlingar som minimerar risken för miljögifter,
  • ersätta giftiga material med giftfritt material.

– Det borde vara en självklarhet att alla förskolor i Värmdö kommun ska vara giftfria, säger Annika Andersson Ribbing, oppositionsråd (S).

Motion till Värmdö Kommunfullmäktige.  Giftfri förskola - Motionen "Den tredje vågen"

Cecilia Ramning, (S), 070-899 53 95

Annika Andersson Ribbing, oppositionsråd (S), 070-556 06 30