Satsning på särbegåvade barn i förskola och skola

.

Motion till Värmdö kommunfullmäktige 2014-05-21

I Sverige finns det en stor politisk enighet kring att barns bästa ska komma i första rummet. Vi är överens om att barn har samma människovärde som vuxna och att de behöver särskilt stöd och skydd.

Förskolan och skolan skall utformas utifrån elevers olika behov. Vi är överens om att alla barn ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Det står skrivet i skollagen och gäller även särbegåvade barn. Denna minoritet glöms idag ofta bort i skolan såväl i Sverige, som i Värmdö kommun. Vi ser att positiva steg har tagits i PISA-gruppens arbete med matematik, men vi ser att ytterligare insatser krävs för att fånga upp denna elevgrupp i Värmdös skolor. Värmdö kommun saknar idag en handlingsplan för arbetet med särbegåvade barn.

Vår strävan att skapa "en skola för alla" innebär stora utmaningar att möta grupper med särskilda behov, även de barn som har någon form av särbegåvning. Vi behöver säkerställa att skolan arbetar aktivt för att möta denna grupp barn.

Läs hela motionen "Satsning på särbegåvade barn i förskola och skola"

Sidan uppdaterades senast: 2014-05-22 20:11