Vår politik

Idag återstår midre än ett år till valet. I Värnamo har centern och moderaterna styrt i 40 år. Nu måste det bli slut på det. Vi i socialdemokraterna kommer att stå beredda att ta över ledningen i kommunen efter valet. Vi behöver ett nytt styre, vi behöver nya ledande politiker, vi behöver en ny politik. Just nu samlar vi ihop Värnamobornas funderingar över ett bättre Värnamo. Vårt arbetsnamn är. ”Nu lyfter Värnamo”. Utan att gå händelserna i förväg kan jag lova er alla något bättre än det vi har. Socialdemokraternas viktigaste frågor i valet är jobben, skolan och välfärden. Både för Sverige och för Värnamo. De beslut som regeringen och riksdagen fattar kommer vi att följa upp på kommunnivå. På så sätt får Värnamos invånare mesta nytta och bästa kommunen.

En viktig fråga i valet kommer att handla om hur väljarna tycker att politikerna skött Gummifabriken, och hur vi ska gå vidare. Där är jag glad att våra politiker ständigt tjatat som att man velat få siffror och annan redovisning från den styrande alliansen. Här visas skillnaden. Socialdemokraterna har jobbat för öppenhet och transparens i projektet. Borgerligheten har mörkat och dolt processen. Nu ser vi alla att det kanske inte blev som vi hoppades. Då hoppas jag väljarna ställer sig frågan.

- Vilka är bäst lämpade att styra Värnamo och fortsättningen av projektet Gummifabriken? De som lett processen dit vi är, de som varit ordförande och i vice ordförande? Eller de som under hela vägen varit jobbiga och krävt papperen på bordet, att olika personer skulle komma till kommunfullmäktige och redovisa, att upprepat sitt mantra om att det behövs ORDNING OCH REDA. Vi i Socialdemokraterna står redo att ta över, rätta till det som blivit fel och slutföra projektet på det sätt som väljarna vill.

Vi kommer efter vårt årsmöte i slutet av mars att presentera ett kraftfullt kommunpolitiskt handlingsprogram för Värnamos väljare.