11500 sjuksköterskor hade gjort bättre nytta

11 500 sjuksköterskor hade gjort mycket bättre nytta

De båda moderaterna Christer Akej och Henrik von Sydow slår sig för bröstet med siffror från Arbetsförmedlingen som visar att jobben inom restaurangbranschen ökat i omfattning. De anger att antalet nyanmälda platser ökat med 16 procent under första halvåret - vilket i och för sig inte är något konstigt då restauranger och matställen rustar och anställer tillfällig personal inför sommarmånaderna.

Frågan är om siffran 16 procent handlar om heltidsarbeten året runtanställningar, halvtidsarbeten, eller ströarbeten några timmar varje gång solen står högt på himlen och personal rings in för tillfällig hjälp? Om detta nämner man ingenting.

Hade jag varit i dessa moderaters kläder skulle jag väntat att skryta med siffror tills vi kommer fram i november månad och då fått analyserat hur många nya riktiga heltidsjobb som skapats genom reformen sänkt restaurangmoms. Först då när sommarrestaurangerna gått ner i varv, turistsäsongen är över och många restauranger stängt ner helt och all tillfälligt anställd personal blivit arbetslösa på nytt, kan man utvärdera mer säkra siffror. Jag tror inte antalet nya jobb då blir så värst många, men de som blir kvar blir väldigt dyra för skattebetalarna.

Jag kan ju inte tro att avslöjandena om pengarullningen i flera statliga myndigheter och stiftelser där frälset festat runt för mångmiljonbelopp på våra skattepengar ensamt kan bära 16 procent fler anställda? I så fall är det dubbelt tragiskt. Först sänkt restaurangmoms som kostar svenska folket 5,3 miljarder om året och sedan frälset i Tillväxtverket som festat runt på Grand Hotel och flitiga besök på herrgårdar. Säpo med "James Bond"-temat som kostade över fem miljoner. Och Stiftelsen för strategisk forskning som betalade festfixaren Micael Bindefeld 250 000 kronor i månaden.

Samtidigt som moderatalliansens politiker skryter och prioriterar sänkt restaurangmoms till en kostnad av 5,3 miljarder kronor som ger några få nya jobb så nås vi av att nya sparbeting på SUS, Skånes universitetssjukhus, där avdelning 15 ska stängas efter bara åtta månader och avdelning 6 på SUS i Lund efter bara ett år på grund av personalbrist som uppstått på grund av anställningsstopp i brist på pengar. Det gäller att prioritera skattepengar - något som M inte tycks kunna.

Hur många kunde anställas inom vården för 5,3 miljarder kronor? Någon lär ha räknat ut att 11 500 sjuksköterskor kunde anställts, eller 15 500 lärare, eller 14 500 personer inom äldrevården. Var hade 5,3 miljarder gjort bäst nytta? Jag förstår att M-alliansen prioriterar sänkt restaurangmoms före en bra vård för sjuka och äldre.

Kent Wallin (S) Ystad

Sidan uppdaterades senast: 2012-09-11 09:40