Elitgourmeter med menykompetens

Efter att Annie Lööf, Centerpartiets nya ledare och tillika näringsminister i alliansregeringen kommit i blåsväder och redan samlat på sig minst lika många poäng eller tabbar, hur man nu ser på det, som Håkan Juholt gjorde under en längre tid och fick lämna sitt uppdrag för Socialdemokraterna, så har nu i alla fall Annie Lööf fått lära sig att två glas vin är vad som gäller vid så kallad "intern representation" ord som numera är så svåra att hantera för "firmafest" där en självutnämnd elit på nio personer deltagit och tagit som självklart att dricka 14 flaskor vin, entrédrink och avec vid en smärre firmafest till en kostnad av 21 000 kronor på skattebetalarnas bekostnad.

Vi har en elit av gourmeter som inte bryr sig det minsta om kostnaderna när Tillväxtverket med Annie Lööfs medverkan festar runt. Och varför skulle de bry sig? Det är ju vi andra som står för notan.

Dessa elitgourmeter har största kunnighet om hur specialkomponerade menyer och dricka ska se ut och smaka. Det handlar då aldrig om ärtsoppa med pannkaka.

Var notan ska skickas för dokumentering tycks ingen bry sig om, i vart fall inte förrän någon tidning uppdagat fusket.

Våra folkvalda regeringspolitiker och personal på statliga verk kan i vart fall skryta vitt och brett om att de har stor erfarenhet inom ett område: Det är hur dessa så effektivt och enkelt som möjligt kan sätta sprätt på och slösa bort skattebetalarnas surt förvärvade och inbetalda skattepengar på fester och utsvävningar.

Med den höga lön Annie Lööf själv uppbär varje månad (141 000 kr) så behöver hon kanske inte sätta sig in i och bekymra sig över pengars värde?

Kent Wallin (S) Ystad

Sidan uppdaterades senast: 2012-08-26 10:48