Insändare och debatt

Växande klyftor splittrar Sverige

Moderata politiker skriver ständigt i insändare och debattartiklar: "Så bygger vi ett starkt och jämställt samhälle". Alliansen arbetar för att underlätta vardagen för alla familjer och öka jämställdheten - men nämner aldrig med ett enda ord pensionärer, sjuka och arbetslösa med låga inkomster och dålig ekonomi. Ett verkligt erkännande att dessa svaga grupper inte hör hemma i ett kapitalistiskt högersamhälle.

Växande klyftor splittrar i dag Sverige. Eliten skor sig på de svagas bekostnad. Allt mer ska privatiseras enligt moderat ideologi. Om det blir dyrare för dem med dålig ekonomi och fler arbetslösa tycks inte ha någon betydelse - bara företagare och storkapitalister tjänar stora och snabba pengar - då är allt som det ska.

Åsa Moberg skrev en nyårskrönika i DN: "De gamla problemen har ersatts med nya under de borgerliga regeringsåren".

Hemlösheten skulle minska eller rentav försvinna. Men ingenting mätbart har hänt.

Utanförskap skulle bekämpas - men allt fler mellan 20 och 24 år har hamnat i utanförskap.

År 2003 hade 7 658 förtidspension. I mars månad 2011 hade 13 926 aktivitetsgaranti - en ökning med 79 procent.

I Fas 1, Fas 2 och Fas 3 har fler placerats med bidrag än vad storföretaget Volvo har i antalet anställda.

Man kan fråga sig vilket parti som är Sveriges största bidragsparti - Moderaterna eller Socialdemokraterna? Svaret är givet.

De sjuka  blev inte heller som moderaterna påstod - arbetsföra för att de utförsäkrats ur sjukförsäkringen.

Den stora plundringen av folkhemmet utförs med oförminskad styrka av sittande regering för att sänka skatterna för de mest välsituerade, och de med små inkomster ska fortsätta stå med mössan i hand och tacksamt ta emot det lilla moderaterna spiller över till de svaga grupperna när de mest besuttna först fått sitt.

Finansminister Anders Borg tycker det är besvärande att Sverige dras isär enligt Statistiska centralbyrån. Efter att ha läst mängder av insändare och debattartiklar från moderata politiker i olika media så får Anders Borgs uttalande ses som falsk teater.

Kent Wallin S

.................................................................................................................

Ingen ljusning i sikte för alla

Vi har gått in i 2012. Den 22 december 2011 hade flest mörka timmar och vi går nu mot ljusare tider. Dock gäller inte ljusare tider för alla, det finns utsatta grupper som fortsatt får sträcka ut handen och ta emot vad som spills när de mest välsituerade fått sitt. Det finns många i Sverige idag som lever i hopp och förtvivlan.

Moderaterna saknar uppenbart viljan att behandla sjuka, arbetslösa och pensionärer som andra människor i samhället med samma människovärdighet som mot välbesuttna. Med iskall cynisk ideologi har de med mest pengar fått stora skattesänkningar, medan de med små inkomster som behövt tillskott i kassan fått betydligt mindre, om ens något alls.

Högerregeringens politik har gynnat vanliga hushåll och den lilla svaga människan i paritet med deras inkomst och kapital, ju högre inkomst och mer rikedom desto mer sänkt skatt.

Den del av befolkningen med de lägsta inkomsterna har förlorat mycket på den förda högerpolitiken. Det är tydligt att den moderatledda minoritetsregeringen väljer att inte se de allt tydligare cyniska konsekvenserna av det två tredjedels samhälle de under kort tid skapat där den som blivit sjuk, arbetslös eller pensionär hamnat i onåd och utanför i ett allt kallare Sverige.

När den allmänna pensionen infördes 1913 omvandlades många äldre från fattighjon till folkpensionärer med pengar som gick att överleva på. Filantropins intressenter på den tiden motsatte sig då reformen på samma sätt som dagens högerregering gör. De svagaste ska ha minst om ens något, de ska i stället bidra med högre skatt än andra.

Kent Wallin (S) Ystad

Ewa Thalén Finné - politik är inte svårt. Det är att vilja och att välja.

Moderaternas vilja (ditt parti) är att sänka skatterna för dem som redan har det gott ställt och väljer därför sämre sjukvård och vård för äldre som det då saknas pengar till. Vi ser hur hela avdelningar på sjukhus idag stängs ner och hur de äldre behandlas på äldreboenden på grund av brist på pengar och personal.
Moderaterna är de nya (m)arknadsförarna. Finansminister Anders borg har pressat tillbaka skatterna till samma nivå som Gunnar Hökmark presenterade i det moderata katastrofvalet år 2002.
De få gånger Moderaterna suttit i regeringsställning har skatter sänkts och stor arbetslöshet uppstått.
Socialdemokraterna har varje gång kallats in av väljarna för att rätta till allt elände och alla orättvisor som uppstått, och kommer efter en tid även denna gång få uppdraget efter högerns moras då de lagt över allt ansvar åt en marknad som inte är något annat än den gamla kapitalistiska utsugaren där vanligt folk, sjuka, arbetslösa och pensionärer får betala ett högt pris.
Kent Wallin

-------------------------------------------------------------------------------------

Hans Wallmarks svar på YA-webben skrivna i vatten utan värde

Hans Wallmark (M) svarade 3 oktober i YA på en insändare, men kringgick frågan som ställdes 13 september hur han som moderat politiker kommit fram till varför en pensionär som lyfter pension (uppskjuten lön som vi själva avstått och betalat pengar till under många år) tillsammans med sjuka, funktionshindrade och arbetslösa ska betala en orättfärdig hög skatt för att han själv som frisk välbetald riksdagsledamot ska få mer pengar i sin egen plånbok genom sänkt skatt?

Wallmark skrev vidare att sänkt restaurangmoms enligt Riksdagens Utredningstjänst kan skapa 3 500 nya jobb.

Men beträffande den sänkta krogmomsen så ställer sig både KI och flera andra ledande ekonomer sig tveksamma till effekterna på sysselsättningen. Vad vi med säkerhet vet är att det kommer kosta staten (skattebetalarna) 5,5 miljarder kronor i minskade skatteintäkter per år.

För inte så länge sedan sa Wallmarks partikamrat finansminister Anders Borg på SVT: Folk ska jobba och inte sitta hemma och supa. Nu då den så kallade "arbetslinjen" krackelerar har det blivit annat ljud i skällan. Nu ska krogmomsen halveras för att folk ska gå mer på krogen.

Wallmark nämnde också Rot- och Rutavdragen som något bra.

Gällande Rot- och Rut så kom nyligen en rapport från Skatteverket att de med sommarhus på Spanska Solkusten och franska Rivieran renoverar sina hus med Rotavdrag som inte genererar några arbeten i Sverige. Utländska byggföretag med utländsk arbetskraft renoverar fasader, byter fönster, köksinredningar och kakel i swimmingpooler.

Sedan tidigare har vi fått veta av Skatteverket att år 2010 betalades det ut drygt 70 miljoner kronor till dem med hus i utlandet som inte är några fattiglappar precis.

Wallmark skrev också att skatterna för pensionärerna sänkts vid tre tillfällen att jämföra med noll gånger dessförinnan under S-styre. Det är inte konstigt - Socialdemokraterna har ju aldrig tagit ut en orättfärdig hög skatt av pensionärerna när de suttit vid makten. Inte heller från svårt sjuka, funktionshindrade och arbetslösa. Den orättvisa skatten är ju ett fenomen som uppstod först efter 2006 när Moderaterna övertog makten.

Fredrik Reinfeldt har varit i FN och talat engagerat om att jämställdhet är en smart investering för framtiden. Varför saknas då detta engagemang i Sverige?

Frågan till Hans Wallmark kvarstår. Varför ska de redan svagaste grupperna behöva få det sämre med krympande livsmöjligheter - för att han själv som frisk och välbetald riksdagsledamot ska få det ännu bättre?

Är det detta Hans Wallmark menar är Moderaternas ansvarstagande som gynnar alla? Alla får ju inte vara med - hans ord är bara skrivna i vatten och saknar värde.

Pensionärerna fick Pinocchionäsa

Vi lever i en upp och nervänd värld. Många tycker det är okej, andra inte.

I socialdemokratisk politik är rättvisa ett nyckelord.

Vad har vi fått under fem år med alliansstyre?

1. Ökade klyftor mellan rika och fattiga. Tryggheten har minskat i samma takt som klyftorna ökat.

2. De borgerliga ljussatte och gick till val på jobbfrågan och utanförskapet. Vi fick fler arbetslösa och fler som lever på socialbidrag och en ungdomsarbetslöshet bland de högsta i Europa.

3. Man urholkade i rask takt arbetslöshetsersättningen samtidigt som man höjde avgifterna för a-kassan. En tvåstegsraket som fick en halv miljon fackanslutna att lämna a-kassan.

4. Man tar ut högre skatt på pension, sjukersättning och a-kassa än på lön.

5. Man bedriver en hjärtlös hantering av sjuka och förtidspensionärer och samtidigt sänkt skatterna för rika och friska med över 100 miljarder kronor.

6. Välfärden är idag så nedmonterad, att den snart är ett minne blott.

7. Med Mats Odell som auktionist såldes en del av vår gemensamt ägda egendom. "Staten ska inte äga" heter det. Vin&Sprit såldes till Pernod Ricard som nu kammar hem vinsterna medan vi själva står för alkoholens skadeverkningar.

8. Apoteket AB har privatiserats och vi har fått dyrare mediciner.

9. De borgerliga har avreglerat bilbesiktningen. Hur mycket kommer en bilbesiktning att kosta i framtiden? Det finns inga vettiga motiv till en sådan avreglering. Tidigare system för fordonsbesiktning var självfinansierande och behövde inte gå med vinst.

10. Göran Hägglund gav de flesta pensionärer lång Pinocchionäsa när han lovade sänkt skatt. I stället för sänkt skatt flaggar han nu för att höja högkostnadsskyddet till läkare och för mediciner.

Detta är bara några få fakta om/vad som hänt under fem år med alliansen vid makten. Vi tar ansvar för Sverige upprepade Reinfeldt ett flertal gånger i sitt inledningstal vid riksdagens öppnande. Är ovan nämnda att ta ansvar? Jag tvivlar starkt.

Sidan uppdaterades senast: 2011-09-26 17:29