Moderat arbetslinje har havererat

Att inte ha ett arbete, inte ha arbetskamrater, inte känna sig behövd, att som pensionär betala högre skatt är ett dilemma för många med små inkomster.

I skrivande stund ser jag på text-tv att fler pensionärer inte klarar sina skulder, ett växande problem som hamnar hos Kronofogden. På fem år har fogden fått 16 procent fler skuldsatta fall av äldre att ta hand om.

Att ha låg inkomst och inte leva ett normalt liv, att tvingas till fas 3 jobb för liten ersättning där företagaren får 5 000 kr per person och månad måste vara frustrerande. Men så är det för många idag.

En företagare kan ha ett flertal fas 3 anställda och tjänar stora pengar som staten (vi) betalar ut som bidrag till företagaren för att dölja de verkliga arbetslöshetssiffrorna. Fas 3 har vuxit till Sveriges största arbetsgivare och kostar miljarder kr varje år. Fas 3 placerade och bidragen fortsätter växa.

Moderaterna tycks vara storbelåtna med sin bräckliga "arbetslinje" som inte ger några fler riktiga jobb. Sveriges välstånd går inte att bygga på fas 3 placerade individer utan framtidsutsikter.

Fredrik Reinfeldt vann makten 2006 genom att hävda att M var: "Det nya arbetarpartiet". Sedan blev det bara: "De nya Moderaterna".

Bakom Fredrik Reinfeldt i Almedalen stod på en banderoll texten: "Sverige behöver ett modernt arbetarparti". Man blir förvånad! Sågar han sig själv och sitt eget parti efter snart sex år i regeringsställning?

Om han är vår landsfader som han gärna vill framstå som, då kan man väl kräva lite mer?

Valet 2014 kommer att handla om framtiden. Denna uppgift levererade Per Schlingman, moderaternas chefsstrateg, i en intervju i Riksdag & Departement. Schlingman anger sänkta trösklar för att få fler i arbete. Menar han då sänkta löner?

Kommer folket att köpa Per Schlingmans ordlek en gång till när vi närmar oss valet 2014?

En tankeställare får man allt då M under snart sex år inte klarat av att klä sig i utsatta människors skor och förstå hur det känns att vara sjuk, arbetslös eller pensionär med små resurser.

Kent Wallin (S) Ystad

Sidan uppdaterades senast: 2012-07-10 18:40