Cecilias vårtal

Cecilia Magnusson-Svärd, 1:e vice ordförande för kommunfullmäktige höll under Valborg ett vårtal. Harmonikören sjöng in våren.

Hej som sagt är jag vice ordförande i kommunfullmäktige här i Ystads kommun och det är en stor ära för mig att få hålla årets vårtal och att alla ni är här för att lyssna

Valborg och första maj -

Ord som klingar vackert , vinterns sista dag, nu äntligen ska det våras. Vi kan byta ut garderoben och bli lite mera lättklädda, kvällarna blir längre och vi blir omgivna av ett helt annat ljus.

Till vårens göromål hör också en del plikter, fönster ska putsas, bildäck ska bytas och trädgårdar ska fixas. Men när vi gör det på våren är det helt underbart.

Det kittlar i kroppen och känns spännande, vi får tid att prata med våra grannar och det öppnar upp för nya mellanmänskliga kontakter. Vad kommer denna vår och sommar att föra med sig, vilka nya möten med människor kommer jag att få uppleva och vad kommer ut av dem, vad kommer jag att få lära mig för något nytt?

Barnens glädje av att kunna vara ute och röra på sig tillsammans med sina jämnåriga är inte att ta miste på. Denna glädje följer med långt upp i åldern och det är roligt att se så enkelt det kan vara att få människor att röra sig tillsammans och glädjas åt samma lek, det räcker med en fotboll.

Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har, det är våra barn och ungdomar som kommer at föra traditioner vidare och som ska bära samhället. Det är viktigt att vi ger dem möjligheten till att utvecklas, trivas och må bra.

När jag var skolbarn var vårt första vårtecken när vi fick lov att spela brännboll utomhus på idrottslektionen. Det var enkelt och roligt, alla var med. Min viktigaste roll i det sammanhanget var nog som hejjaklack. Kinderna röda och pärlande svett i pannan kämpade vi för glädjen att vinna och när våren väl hade kommit kunde det bli mer än en brännbollsmatch/vecka. Min lärares krav var dock att det skulle vara minst 10 grader varmt innan vi fick lov och nu i efterhand kan jag lättare förstå denna regel- det var ju klart ganska kallt för honom att still och döma matchen och räkna poäng om det inte var minst 10 grader varmt.

Numera blir det inte så mycket brännbollspelande för min del. Men för oss som har lite svårare att gå är sommarhalvåret ändå vår säsong. Det är enklare att klä på sig, vi behöver inte vara orolig för halka och behöver heller inte bli stel av köld, livet blir lite lättare. Och med  våren kommer också vår härliga cykelsäsong. Med cykeln går det att transportera sig från dörr till dörr. Vi behöver inte planera parkering och avståndet mellan parkering och målet med din utfärd. Det fungerar utmärkt. Jag är så glad över att det är möjligt för oss som inte går så bra att det är tillåtet att vi får cykla på gågatan och att vår innerstad är tillgänglig för nästan alla.  Region Skåne har utarbetat en vägledning och inspiration som gör det möjligt att planera för cykeln i småstaden. Den visar tydligt att effekterna av ett ökat cyklande bland annat ger en friskare befolkning och genom det en positiv effekt på samhällsekonomin, fler cyklande barn ökar barnens prestation och koncentrationsförmåga höjs,  barnen blir friskare och framförallt en lugnare trafikmiljö runt skolorna

Ystad med omnejd har bra cykelvägar och det kommer att bli ännu bättre. När vi är ute och cyklar upplever vi med alla sinnen. Vi ser mycket, vi känner mycket, vi hör hur fåglarna kvittrar och hur det susar i gräs i och i trädens blad, vi känner dofter som susar förbi, dofter av nyutslagen syren, av grillat, dofter av vårt hav eller av nygräddad våffla till glassen.

Ett Ystad för alla innebär att vi måste göra det möjligt för alla att delta i samhället. Ystad har alldeles nyligen antagit ett tillgänglighetsprogram och vi har utsett ystads tillgänglighetsråd och ystads pensionärsråd  till remissinstans precis som ungdomsfullmäktige - ett demokratiskt samhälle. Det är med stolhet som vi ska känna att vårt Ystad är en välfungerande samhälle som människor från andra delar av världen vill fly till och som man slipper fly ifrån.

Valborg firar bla för att valborgeldarna tändes för att skrämma bort rovdjur när vi nu i detta månadsskifte släpper ut kor och kalvar på bete. Kosläpp....

Valborgeldarna och också tillkommit för att vi behöver elda upp allt som samlat sig i våra trädgårdar och på våra åkermarker.

I andra länder firas våren in på ett liknande sätt och oavsett om du har bott i Sverige hela ditt liv eller om du nyligen kommit till Sverige så blir känslan densamma. Känslan av att få komma ut ur kylan och närma oss värmen. Vi är alla människor och vi människor behöver varandra. Därför är våren så bra då har vi möjlighet att ta oss tid och stanna upp och reflektera. Att ta oss tid att utbyta erfarenhet. människor från olika delar av världen kan ha olika uppfattningar och olika beteende, men är först när vi gör det mellanmänskliga mötet verkligt som vi kan lära oss något nytt och hjälpa andra att förstå våra vanor och levnadssätt. Under våren har vi haft olika sammankomster för att ge kraft år just detta och det är fantastiskt hur många människor det finns som med ideella krafter vill vara med och arbeta för att alla människor ska känna sitt värde och sitt sammanhang.

Vi ska också vara stolta över Ystad av andra skäl.

Jag försöker ofta påtala vikten av jämställdhet och hur viktigt det är att vi ser både det kvinnliga och det manliga perspektivet särskilt när vi tar politiska beslut. Till viss del har detta gått fram och det är tillfredsställande att veta att det är möjligt för alla att vara ute i skog och mark och kanske särskilt längs med kustlinjen, Ystad är tidig med att placera ut bajamajorna och det är en typ av jämställdhetsperspektiv .

Nu väntar vi bara på att bryggorna ska vara på plats. Det är kanske ändå det som är Ystads varumärke. Det är där vi träffas och det är där vi njuter tillsammans när vi kastar oss i det kalla blåa sköna plurret.

Med det vill jag uppmana er alla att gå ut, stanna upp, prata med varandra, lägg facebook på hyllan och gör mötena personliga och verkliga.

Jag önskar er alla en riktigt skön och blomstrande vår och sommar

Sidan uppdaterades senast: 2015-05-01 04:37