Folkpartiet försöker lura väljarna att (S) ska lägga ned Novakliniken

Cecilia och Stefan

Folkpartiet försöker lura väljarna att (S) ska lägga ned Novakliniken

Karin Olsson Lindström (Fp) skriver den 26 juli att Novakliniken i Ystad riskerar att läggas ned, tillsammans med ytterligare 63 vårdcentraler i Skåne, om det blir ett maktskifte. Vidare skriver Karin Olsson Lindström att efter ett maktskifte skulle det införas en ny samhällsmodell där det bara finns en skola och en vårdcentral att välja på.

Visserligen är det rötmånad men detta måste betraktas som ett absolut bottennapp. Det andas desperation med ett sådant uppenbart försök att skrämma medborgarna genom att föra dem bakom ljuset. Det hade vi faktiskt inte förväntat oss av Folkpartiet.

Sanningen är den att om vi vinner valet i Region Skåne så kommer inte någon vårdcentral att stängas. Vi vill erinra om att borgarna under sitt styre lagt ned ett antal vårdcentraler. Vi lovar däremot att öppna ett antal nya vårdcentraler i Skåne. Dessutom vill vi ge vårdcentralerna mer resurser för att kunna ta ett helhetsansvar. Detta står tydligt att läsa i vårt Skåneprogram, som avser kommande mandatperiod, och som vi tagit fram inför valet. Vi vill också erinra om att Karin Olsson Lindström har medverkat i den borgerliga majoritetens nedskärningar inom sjukvården i Skåne, vilket skapat stora problem inom sjukhusen men även på vårdcentralerna. Vi har för avsikt att stoppa nedskärningarna och tillföra sjukvården mer resurser så att bl.a. ytterligare 2000 fler anställs i vården i Skåne samt att fler vårdplatser öppnas.

När det gäller möjligheten att driva privata vårdcentraler så är sanningen den att vi tillsammans med de borgerliga partierna i bred enighet införde det så kallade Hälsovalet i Skåne för fem år sedan. Denna modell innebär att såväl offentliga som privata vårdcentraler får bedriva vård om de uppfyller vissa givna krav. Systemet innebär också att medborgarna får frihet att själv välja vårdcentral. Folkpartiet antyder att vi ska avskaffa systemet som vi själva skapat. Detta är kränkande.

Karin ställer sig frågan vad socialdemokraterna ska säga till de 13 337 människorna som har valt Novakliniken eftersom vi underkänner deras val. Denna frågeställning bli närmast komisk. Vi båda undertecknade har under lång tid varit listade på Novakliniken i Ystad och varit nöjda. Självklart ska Novakliniken få vara kvar tillsammans med andra vårdcentraler, så länge som de grundläggande kraven uppfylls och patienter väljer att lista sig på Novakliniken.

Slutligen en kommentar till påståendet om att de rödgröna vill införa en ny samhällsmodell. Detta är också osakligt. Vi har inte lagt något förslag tillsammans med V och Mp.

Stefan Malmberg (S)

Regionfullmäktigeledamot, Ystad

Cecilia Magnusson – Svärd (S)

Kandidat till Regionfullmäktige, Ystad