Går det att lita på moderaterna?

Ny Kent - Stefan

Går det att lita på moderaterna?

Ledande moderater beskriver i en artikel byggandet av en bowlinghall i det nya badhuset som det främsta vallöftet från socialdemokraterna. Artikeln genomsyras sedan av deras barnsliga glädje över att ett privat alternativ skulle omkullkasta planerna på byggandet av en bowlinghall i badhuset.

Låt oss först och främst klargöra att byggandet av en bowlingshall inte är vårt främsta vallöfte. Socialdemokraternas vallöften är i första hand jobb till ungdomar, ökade satsningar på skola och förskola, större trygghet och tillit till äldrevården och ytterligare resurser till sjukvården, bl.a till Ystads lasarett. Men till skillnad mot moderaterna vill vi hålla alla våra löften. Därför har vi hela tiden drivit frågan om en bowlinghall i badhuset.

I början av 2012 beslöts i full politisk enighet om ett badhus som bland annat skulle innehålla en bowlinghall. Sedan dess har moderaterna velat, än hit och än dit. Den ena stunden har moderaterna sagt ja, i nästa ögonblick har man sagt nej. Det är helt uppenbart att moderaterna inte är intresserade av en bowlinghall.

Vår ambition i socialdemokraterna är att beslut som fattas gemensamt i kommunfullmäktige ska genomföras. Så är det tydligen inte för moderaterna.

Naturligtvis motsätter vi oss inte ett privat initiativ till att bygga en bowlinghall. Dock medför det en viss problematik att detta redovisas en vecka innan valet, eftersom finansiering är klar och förhandlingar med framtida entreprenörer för bowlinghall och restaurang i badhuset pågår. Vi vill också påtala vikten av att det finns en restaurang som kan ge service till hela Arenan.

Att i detta läge, såsom moderaterna vill, omgående avbryta alla planer på en bowlinghall i badhuset, anser vi vara oansvarigt. Trots allt vet vi idag inte om det privata alternativet kommer att genomföras.

Vi socialdemokrater vill se till att en bowlinghall blir verklighet i Ystad. Det kan väljarna lita på! Vad moderaterna vill står däremot skrivit i stjärnorna.

Kent Mårtensson(s)                                  Stefan Malmberg(s)

Sidan uppdaterades senast: 2014-09-10 11:05