Hamburgare eller välfärd och lägre arbetslöshet

Grupp ungdomar

Hamburgare eller välfärd och lägre arbetslöshet?

Varje arbetstillfälle som har skapats via sänkt restaurangmoms och arbetsgivaravgift kostar oss skattebetalare 1,5 miljoner kronor i snitt. Du läste rätt.

Moderaterna har nu styrt Sverige i åtta år. Mandatperioden inleddes med en klappjakt på sjuka och arbetslösa. Detta projekt benämndes arbetslinjen. Här lämnades ingen pardon utan äntligen hade man fått chansen att trampa på dom som redan låg ner. Massor av människor utförsäkrades till ett liv, som förutom att man blivit sjuk eller blivit arbetslös, innebar en besvärlig ekonomisk situation. Socialbidragen har skjutit i höjden på grund av denna politik.

Skolans resultat faller, äldreomsorgen har problem och sjukvården går på knäna. Lokalt i Ystad har sjukhuset drabbats av den ena besparingen efter den andra. Det började med flytt av bröstcancervården, därefter ortopedin och som lök på laxen rehabiliteringen som till stor del drabbar våra äldre. I en redan ansträngd situation ska 17 vårdplatser försvinna. I YA 4 april kan vi läsa resultatet av en av tokigheterna, flytten av ortopedin. 30 miljoner kronor och en massa lidande för gamla och sköra.

Äldreomsorgen i Ystad kommun har också tvingats spara. Det är äldre och sjuka som ska dra det tunga lasset. Trygghetslarm som blivit dyrare och nya avgifter på hjälpmedel m.m. Nu väntar snart nästa kalldusch, ytterligare en besparing på 9,5 miljoner.

Vi socialdemokrater tar ett helhetsansvar för Sverige. Det behövs insatser för att förbättra välfärden och få ned massarbetslösheten. Vi ska ha Europas lägsta arbetslöshet 2020. Ungdomsarbetslösheten är hög i Ystads kommun, närmare 20%. Socialdemokraterna har lagt förslag på ungdomspraktik, på fler feriearbeten, och nu senast om ungdomskontrakt där jobb och praktik värvas, med syfte att minska antalet arbetslösa. Vi anser att ingen ungdom ska behöva vara arbetslös mer än 90 dagar. Vi vill slopa den andra sjuklöneveckan för alla företag. Vi föreslår också ett ökat exportstöd för små-och medelstora företag.

Moderaternas enda lösning har varit att halvera arbetsgivaravgiften för ungdomar som redan har jobb.  Likaså gäller nedsättningen av krogmomsen. En rad tunga instanser anser att dessa insatser är en dyr och ineffektiv politik, som kostar oss skattebetalare 1,5 miljoner kronor per jobb.

Kort och gott innebär moderaternas förslag obegränsad tillgång till hamburgare, men begränsad tillgång till vård och omsorg.

Roger Jönsson (S) riksdagskandidat Ystad, Skåne läns södra

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-14 08:49