I år handlar det om dig

I år handlar det om dig, vårt samhälle och framtiden!

Expeditionen

Då är vi här, 2014. Supervalåret. Ett år som vi har längtat till redan dagen efter valet 2010 då det stod klart hur det skulle gå. Det såg ut som att tiden därifrån till i dag var lång men nu är vi här. Redan i dag startar valet och valrörelsen.

Vi socialdemokrater har använt tiden fram till nu väl. En analys av kommunens problem och utmaningar har gjorts. Varje dag pratar vi med er kommuninvånare i alla åldrar om hur er vardag ser ut och vilka utmaningar, möjligheter och problem som ni ser. Utifrån detta arbetar vi aktivt med att få fram politiska lösningar som gör att alla blir vinnare, inte bara ett fåtal.

Socialdemokraterna i Ystads kommun driver i dag den politiska utvecklingen. Det har lagts många motioner i kommunfullmäktige, alla med innebörden att kommunen ska bli bättre och mer attraktiv samt finna lösningar på människors problem och utmaningar. Den styrande majoriteten i kommunen har svårt att hantera detta. Den sidan har i dag problem och saknar visioner. Även om moderaterna nu försöker bygga upp sin politik på den vision kommunen har tagit samt vad som ska ske med hamnen är detta något som andra har gjort. Inte moderaterna själva. Det är den sidan mycket väl medveten om.

I år kommer vi socialdemokrater att skruva upp tempot ytterligare. Vi har idéerna och visionen för vad det är för Ystad som ska utvecklas för att kunna möta de utmaningar och möjligheter som framtiden bär med sig. Det handlar självklart om hur kommunen ska kunna utveckla välfärden, bli en attraktiv inflyttningskommun, bli en kommun där du kan bo och leva, en kommun där du kan göra jobbkarriär, kan klara av klimatutmaningarna, där du känner trygghet och en kommun som ligger i framkant.

Både EU-valet och valen till riksdagen, regionen och kommunen handlar i år om vilket samhälle vi vill ha och leva i. Antingen fortsätter den inslagna vägen eller så tar vi en ny väg. Det är du som avgör men självklart hoppas jag att du stödjer oss. Vill du vara med och arbeta med valen, stödja oss på olika sätt och/eller bli medlem, ta kontakt med oss. Du är varmt välkommen! Du behövs!

Med dessa ord vill jag avsluta med att önska dig en god fortsättning på det nya året! Nu kör vi!

Roger Jönsson

ordförande Socialdemokraterna Ystads kommun