Ja, vi bryr oss

I helgen arrangerade nätverket Ja, vi bryr oss, i Ystad en dag för alla organisationer med volontärer och föreningar som samverkar för ett bra Ystad.

Det var många organisationer som var representerade. Röda korset, Rädda barnen, Frälsningsarmén var på plats, och det var också t ex Ystads Kommun, Polisen och Missing people.

Vid ett bord stod även boende och personal från Snårestads asylboende. Det var mycket trevligt att prata med Ghiatz, Roba och Imad från Syrien. Imad, som har arbetat som engelskalärare, talade om frustrationen som de känner. De asylsökande, många högutbildade som han själv, tvingas att vänta under lång tid. Själv har han bott på anläggningen i ett helt år, när det enda han och de andra vill göra är att komma igång och jobba för att bidra till samhället. Ghiatz och Roba höll med. Situationen idag, när de är förhindrade att göra något annat än att vänta beskrev han som ett fängelse. Kunskaperna som han och de andra har blir under tiden gamla, så han hoppades att regeringens snabbspår till arbetsmarknaden kunde komma igång så fort som möjligt, så att han kunde sätta sina kunskaper i arbete igen.

På FN-dagen, den 24 oktober, har Snårestads asylboende öppet hus kl 14-16. Alla är välkomna för att prata över en kopp kaffe.

Under besöken mellan de olika montrarna var det representanter från flera organisationer som kom fram och var glada över att vi hade agerat så snabbt på de önskemål som kommit upp på vårt Forum för integration veckan innan. Kommunen har ju redan tillsatt en kommunal samordnare för att skapa en bra integration i Ystad.

Sidan uppdaterades senast: 2015-10-21 09:23