Julhälsning

Kamptext

I dag är det julafton. Julen är här. En högtid som kännetecknas av samhörighet, umgänge med familjen och allmänt mys. I år är det också en ”löntagarjul” med många klämdagar som gör att långledighet inträder för många. Julen ska vara en tid på året då vi finner och känner trygghet. En högtid som manifesterar det vi kallar för solidaritet och människors alla lika värde. Så är det tänkt att vara men så är det inte fullt ut.

I dag ökar klyftorna mellan människor, liksom ojämlikheten i Sverige. Det har byggts upp ett system som tycker det är okej att göra skillnad på människor. Vissa pekas ut som lata, som snyltare medan andra personer ses som parasiter som tär på våra gemensamma resurser. Dessa ska få det sämre genom lägre stöd och svårare att klara sig i samhället. Vissa människor ska rent av förhindras att komma hit och de som har kommit hit ska tryckas ned och underkasta sig. Det ses i dag som något naturligt att ge sig på människor och se ned på dem.

Det har i Sverige bland annat utvecklats ett skattesystem som gör skillnad på människor beroende på var i livet man befinner sig, inte på grund av inkomst. Löntagare har lägst skatt medan pensionärerna får betala mer. Sedan finns det en tredje grupp som betalar allra mest i skatt och det är arbetslösa och sjuka. Det är tydligt vad systemet som alliansen har skapat vill säga. Vissa är mer värda än andra. På det sättet ökar klyftorna mellan oss människor, ojämlikheten ökar samt att vi får ett kallare samhällsklimat.

Vi socialdemokrater vill sätta ett stopp för detta. Det behövs istället ett samhälle där klyftorna och ojämlikheten minskar. Ett samhälle där detta sker mår bättre och står starkare. Resurserna hamnar också rätt. Det får vara ett slut på att vi i Sverige ser ned på andra människor, där vi pekar ut vissa och klär dem i negativ språkdräkt.

Julen påminner oss alla om hur vårt samhälle skulle kunna vara. Ett samhälle där vi känner trygghet, där vi delar med oss till varandra, där vi känner samhörighet med varandra och där vi skapar nya möjligheter för varandra. Ett samhälle där vi tror på solidaritet och alla människors lika värde. Ett sådant samhälle skapar värme mellan oss alla.

Jag vill därmed önska er alla en riktigt God Jul!

Roger Jönsson (S)

Ordförande Socialdemokraterna Ystad