Miss av ystadmoderaterna

Miss av ystadmoderaterna!

Siffermontage

I en debattartikel i Ystads Allehanda i december skriver de fyra ystadsmoderaterna Kristina Bendz, Henrik Plantin, Bo Lönnerblad och Tommy Andersson, i sin iver att ge sig på socialdemokraterna, att högre skatter leder till mycket sämre tillväxt. Ett argument som moderaterna och dess sympatisörer, bland annat inom ekokammaren, gärna använder sig av. Problemet är att det inte stämmer överens med verkligheten.

Norden är ett av de områden i världen där skatterna är högre. Enligt ystadmoderaternas synsätt skulle detta område ha lägre ekonomisk aktivitet, lägre tillväxt och liknande jämfört med andra länder. Så är det inte. Tittar vi bakåt kan vi se att tillväxten i Norden ligger på en högre nivå. Även nu är nivån högre.

Väljer vi specifikt att titta på Sverige finns det intressant fakta att se. Vi kan utgå ifrån 1994 och gå framåt till 2006, de senaste åren som socialdemokraterna hade väljarnas förtroende att leda landet. 1994-95 låg BNP på 3,9 och 4,0 procent. 1996-2000 var siffrorna 1,5/2,5/3,8/4,6 och 4,4. 2001-2006 var siffrorna 1,1/2,4/1,9/4,1/3,3 och 4,1 procent. För perioden ligger snittnivån på 3,17 procent.

Nivån på 3,17 procent är en nivå som många ekonomer i dag jublar över när det sker i en ekonomi. Redan två procents tillväxt ses som en styrka. Utifrån ystadmoderaternas sätt att argumentera borde tillväxten varit mycket lägre då skatterna dessa år var högre än efter 2007. Tyvärr för dem visar verkligheten att deras påstående inte stämmer. Ska vi diskutera rätt saker gäller det också att det blir rätt från början. Det är lätt att omfamna nyliberalismens tyckande men det stämmer inte överens med verkligheten.

Roger Jönsson (S) riksdagskandidat, valkretsen Skåne län södra, Ystad

Sidan uppdaterades senast: 2014-01-08 15:54