Satsa på Ystads ungdomar

Ungdommar

Vi socialdemokrater i Ystad arbetar på bred front för att ungdomar ska känna att det här är en kommun som satsar på dem. Vi är mycket oroliga över den bristfälliga utveckling som sker i vår kommun och som drabbar våra unga. Bristen på bostäder är hög och bostadskön lång, kulturutbudet vänder sig inte till de unga i första hand, andelen unga i befolkningen är lägre än rikssnittet och ungdomsarbetslösheten ligger på mycket hög nivå med mera. Det behövs krafttag för att vända på detta.

Ungdomsarbetslösheten är ett stort problem. I vår kommun ligger ungdomsarbetslösheten i dag på 17,6 procent. Det är i dag svårare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden jämfört med tidigare år. Övergångs- och etableringsmönster till arbetsmarknaden har förändrats och tar längre tid än tidigare. Det går också att se i andra länder. Den ökande konkurrensen, ökad effektivisering, tidsbegränsade anställningar och mer deltid skapar problem att etablera sig långsiktigt på arbetsmarknaden. De ungdomar som har behov och/eller saknar gymnasiebetyg drabbas mest negativt på denna arbetsmarknad. Nya krav som måste mötas på nya sätt.

För att kunna ge arbetslösa ungdomar nya möjligheter till att komma ut på arbetsmarknaden vill vi socialdemokrater att Ystads kommun ska införa kommunala ungdomsanställningar. Det handlar om riktiga anställningar med riktig lön. Anställningen kan vara en ren jobbanställning eller kombineras med utbildning. Via anställningen får arbetslösa ungdomar möjlighet till arbetslivserfarenheter, fördjupade kunskaper om olika branscher, visa vad de går för och direktrekryterade till andra anställningar, referenser, nätverk samt lägga grunden för att kunna förverkliga sina drömmar om det goda livet. Därför lägger vi en motion om detta till kommunfullmäktige i februari med tydliga tidsangivelser på när detta ska beslutas om och sättas igång. Vi hoppas att den styrande alliansen fullföljer det som står i motionen.

Vill vi att ungdomarna i Ystads kommun ska känna att här finns framtiden är det mycket viktigt att detta genomförs i högt tempo. Här ska möjligheterna till att ha ett arbetsliv och en yrkeskarriär vara goda. Samhället har en skyldighet att vara med och ta ansvar för att se till att människors tid i arbetslöshet blir så liten som möjligt. För ungdomar är det viktigt att de får en bra start på sitt yrkesliv. Då går det inte att de befinner sig i arbetslöshet. Vi vill att Ystads kommun är med och tar detta ansvaret på bred front.

Roger Jönsson (S), Riksdagskandidat Skåne län södra, Ystad

Kent Mårtensson (S), Oppositionsråd