Satsning?

Tisdagen den 8 oktober publiceras en debattartikel författad av den styrande alliansen i Region Skåne i Ystads Allehanda. Författarna försöker måla upp en ljus framtidsbild över hur invånarna i sydöstra Skåne får ta emot frukterna av alliansens arbete med att det satsas på kollektivtrafiken. En intressant vinkel med tanke på att samma personer utan ett uns av ånger la ned tre stycken busslinjer i form av 304:an, 576:an och 578:an i vår del av Skåne.

De fem författarna skriver att det ska vara möjligt att bo i Ystad och på Österlen. Det anses vara viktigt att vi som bor här ska ha tillgång till hållbara och miljövänliga kommunikationer. Det var argument som inte spelade så stor roll under fjolåret då beslut togs att lägga ned viktiga busslinjer som band samman stad och land här i sydöstra Skåne. Alla tre busslinjerna skapade möjligheter för oss att kunna pendla till och från skola och jobb på ett enkelt sätt. Samtidigt gav detta miljövänliga kommunikationer. Det skapade möjligheter för människor att känna trygghet i att bo på landet.

Nedläggningarna av busslinjerna har skapat problem för oss som bor här. Barn har fått vänta längre i skolan innan de har kunnat komma hem, föräldrar får lämna och hämta barn på skolor. Vissa barn har fått en farligare väg till skolan genom att behöva cykla på trafikerade vägar för att ta sig till närmsta tågstation. Samtidigt har en del familjer fått skaffa två bilar för att kunna ta sig till jobbet. Det har till och med varit så att barn har blivit nekade att åka med beställda byabussar, som har ersatt kollektivtrafiken, trots att dessa har varit beställda av föräldrarna. Det har blivit mer komplicerat att få tillgång till andra transportlösningar. Bil är i dag det självklara valet på landsbygden.

Det som nu anses vara en satsning är egentligen en form av återställare jämfört med hur det var innan. Alliansen i Skåne använder sig av samma strategi som regeringen gör. Först minskas det på saker och ting för att sedan skjuta till lite pengar och kalla det för en satsning.

Det är många i sydöstra Skåne som är besvikna över hur den styrande alliansen i Skåne har hanterat kollektivtrafiken. Nedläggningen av busslinjerna är något som människor fortfarande pratar om. De pengar som har lagts ned på att försöka få fler att åka kollektivtrafik, främst tåg som inte alltid går eller kommer i tid, hade kunnat investeras i busslinjer på landsbygden. I valet 2014 kommer väljarna att få säga sitt.

Roger Jönsson (S)

Ersättare till riksdagsledamot

Ystad och boende vid en busslinje som inte längre finns

Sidan uppdaterades senast: 2013-10-21 17:44