Tid att blicka framåt

Av Kent Mårtensson

När vi nu befinner oss i slutskedet av ett år är det naturligt att man funderar över vad som har hänt under det gångna året. Det kan vara på det personliga planet men man kan också reflektera över vad som skett i världen med stormakter som utmanar varandra verbalt. Förhoppningsvis stannar det vid detta men läget känns lite för ansträngt för att vara bekvämt.

Sverige då? Den borgerliga regeringen har under denna mandatperiod fått känna av en minskad popularitet.  Det kostar på att ligga på toppen och de kyliga vindarna har börjat blåsa allt starkare. Jobbfrågan och den höga arbetslösheten som biter sig fast har blivit ett rejält sänke för alliansen. Det var just på de här frågorna som man angrep socialdemokraterna hårdast i förra valet. Att inte kunna leverera utifrån sina löften ger naturligtvis upphov till en svekdebatt.

Skolfrågan har blossat upp som en het fråga och berör många. Den uppdelning av elever som sker mellan ”bättre” och ”sämre” skolor har många baksidor. Det har uppdagats att friskolor väljer ut sina elever för att slippa de elever som anses kostnadskrävanden.                 Så får det naturligtvis inte gå till. Varje elev måste få den hjälp som krävs för att kunna utvecklas och detta får inte vara beroende av vilken skola man går på. Skolorna måste få långsiktiga förutsättningar med tillräckliga resurser, arbetsro och så måste statusen för lärarna återupprättas. Ska Sverige kunna fortsätta erbjuda bra välfärd och god standard måste vi inse att utbildningen inte kan vara ett lågprisalternativ.

I förra veckan kom en opinionsundersökning som visar att svenska folket inte tycker att Sverige är på rätt väg och att det finns en oro för samhällsutvecklingen. Man vill se andra lösningar på samhällsproblemen än skattesänkningar. Skattesänkningarna har varit en genomgående trend i alliansens politik. Det har skett till priset av en försämrad välfärd, som många människor fått känna på. Välfärdssystem som haltar och trygghetssystem som försämras har varit byggstenar i alliansen politik.

Så här i jultider verkar det som svenska folket anammat Karl-Bertil Jonssons devis. ”Att ta från de rika och ge till fattiga”. Allt fler människor ställer upp hjälper sina medmänniskor som råkat bli sjuka eller arbetslösa. Man samlar in pengar och kläder, ordnar julfester med mat och julklappar, allt i syfte att göra tillvaran lite drägligare för sina medmänniskor. Detta stavas solidaritet och påverkas inte av alliansens nedskärningspolitik.

Ystad då? Ja, det är väl ingen överdrift att påstå att det ekar tomt i den moderata framtidsverkstaden. Även här väljer den borgerliga majoriteten, ivrigt påhejad av Miljpartiet, att leverera beska nedskärningar riktat mot barn och äldre. Tyvärr verkar man inte vilja inse att mindre resurser på sikt riskerar urholka kvaliteten och göra vardagen besvärligare för många.

Vi går nu in i valåret 2014. För oss socialdemokrater gäller det att fortsätta arbeta målinriktat. Det är många händer som behövs fram till valdagen i september. Vi har ett bra utgångsläge eftersom vi har arbetat hårt i opposition och lagt många förslag och motioner. Vi känner att vi är på gång och förtroendet för vår politik ökar men vi får inte luras att ta ur någon seger i förskott. Vårt valprogram ska blicka mot framtiden där vi lägger förslag på de förändringar som är nödvändiga för en solidarisk politik och att Ystads kommun ska bli attraktivare.

Med en förhoppning om ett gott slut på 2013, vill jag önska alla

Ett Gott Nytt År!