Vi satsar på riktiga arbeten

Idag är över 400 000 svenskar arbetslösa. Skåne som har potential att vara en motor i svensk ekonomi har idag rikets lägsta tillväxtnivå och lägsta sysselsättningsgrad. Samtidigt ser vi hur skolresultaten faller och klyftorna i skolan ökar. Allt fler unga som inte klarar skolan har stora svårigheter att få jobb. Bristen på en aktiv arbetsmarknadspolitik och viktiga investeringar i infrastruktur, bostäder och utbildning drabbar skåningar hårt. Så kan det inte få fortsätta.

Socialdemokraterna söker svenska folkets mandat för att byta kurs för Sverige. Tillsammans kan vi vända utvecklingen men då måste vi välja välfärdsreformer och investeringar i fler jobb före fortsatta skattesänkningar.

Vi går till val på en tydlig plan på hur jobben ska bli fler. Vårt mål är att Sverige når EUs lägsta arbetslöshet 2020.

Unga ska vara i jobb eller utbildning. Därför är vårt vallöfte till alla unga att införa en 90-dagarsgaranti som ger alla unga arbetslösa jobb eller utbildning inom 90 dagar. I Skåne innebär 90-dagarasgarantin mer än 7000 nya jobb, praktikplatser och traineeplatser. Samtidigt satsar vi på ytterligare 6000 nya utbildningsplatser i Skåne inom vuxenutbildning, yrkeshögskola, högskola och universitet.

Istället för att tvingas in i meningslösa åtgärder som högerregeringens infört investerar vi i riktiga jobb, utbildningar och åtgärder som ökar chanserna att få jobb. Vi investerar i infrastruktur och bostäder för att få ett stopp på tågkaos och bostadsbrist. Det är viktiga investeringar för att skapa fler jobb.

Den svenska skolan rasar i internationella jämförelser, skolresultaten faller kraftigt och klyftorna mellan elever ökar. Vi socialdemokrater är övertygade om att vi tillsammans kan vända skolans utveckling och göra Sverige till kunskapsnation. Mindre klasser och fler speciallärare ger mer tid för varje elev och en jämlik skola för alla elever. För de minsta barnens trygghet och utveckling investerar vi ett maxtak på 15 barn i förskolan. I Ystad innebär våra förslag en satsning på över 15 miljoner på förskola och skola om socialdemokraterna får förtroendet att styra kommunen och landet.

Tillsammans kan vi bygga Sverige helt med rättvisa och effektiva skatter. Så kan vi skapa ett bättre Sverige. För alla.

Kerstin Nilsson (S)

Riksdagsledamot Södra Skånes valkrets