Dålig byggpolitik drabbar unga

Ungdomar ska flytta hemifrån, inte till någon
I Ystad kommun finns det idag många ungdomar som vill flytta hemifrån men som inte får möjligheten att göra det. Runt om i Sverige finns det tiotusentals ungdomar som inget hellre vill än att flytta hemifrån till något eget. Vi socialdemokrater vill ge ungdomarna chansen till detta.
Tyvärr tvingas ungdomarna bo kvar hemma eller flytta in till någon annan. En av de största ungdomskullarna som Sverige har haft får inte möjligheten till en egen bostad eller ett riktigt arbete. Möjligheten att förverkliga sina drömmar om det goda livet har därmed försämrats. Sverige är på väg att slösa bort en hel generations möjligheter till en bra start i livet.
Vi socialdemokrater vill bryta detta och satsa på ungdomarna. När det gäller bostäder vill vi att det byggs mer. Ett investeringsbidrag till att bygga billiga och bra hyreslägenheter samt studentbostäder vill vi införa efter valet. Det skulle ge ungdomar möjlighet att kunna få tag i en billig bostad att flytta till. Det skulle sätta fart på bostadsbyggandet bland annat i Ystad, Lund och resten av Skåne.
Vi socialdemokrater vill också slopa skatten för studentrum och istället beskatta en hel studentkorridor. Studentboende blir därmed billigare. Vi vill också sänka fastighetsskatten för hyresfastigheter och bostadsrättsföreningar. Ungdomar bor ofta i dessa former av boende och kan därmed bo billigare.
I Ystad kommun har byggandet av hyresrätter inte haft rätt tempo, närmast stått still. Kön är lång till en egen bostad, ännu längre för ungdomar. Våra ungdomar vill flytta hemifrån men får inte chansen. Ungdomarna tvingas bo kvar hemma. Så ska det inte vara. Alliansen i Ystad har haft fyra år på sig men tog inte chansen. Det vill vi ändra på. Billiga och bra bostäder åt ungdomar är något som måste byggas.
När Fredrik Reinfeldts regering tog över efter valet 2006 såg man till att ta bort stöd till att bygga billiga bostäder. Byggnationen av hyreslägenheter sjönk då brant nedåt.  År 2009 byggdes det lägsta antalet bostäder sedan 1998. På studentorter, ibland annat i Lund, skulle det behövas bygga mycket fler studentbostäder. Tyvärr händer ingenting. Den sittande borgerliga regeringen klarar inte av att sätta fart på bostadsbyggandet.
Det är en politik som inte ger ungdomarna möjligheter till att med ett eget boende växa som människor och kunna förverkliga sina drömma om det goda livet. Ungdomar vill flytta hemifrån men inte in till någon annan utan till ett eget boende och skapa sitt eget liv.
Det vill vi socialdemokrater arbeta för om vi får väljarnas förtroende den 19 september.
Roger Jönsson (S)
Riksdagskandidat