Moderaterna kopierade flera av våra budskap i Ystad

Moderater kopierar flera av våra budskap i Ystad

Det är intressant att vandra runt och titta på de politiska partiernas olika budskap som nu är tapetserade över Ystad. Särskilt intressant är det med Ystadmoderaternas annonspelare! Både annonspelarnas budskap och Ystadmoderaternas tankar inför nästa mandatperiod tål att tittas närmare på, inte minst för att jämföra dem med det kommunalpolitiska handlingsprogram som Socialdemokraterna presenterade redan i våras! Åsikterna är slående lika och det är glädjande att Moderaterna tagit intryck av Socialdemokraternas ståndpunkter och idéer.
På punkt efter punkt har moderaterna kopierat de socialdemokratiska idéerna: det rör sig om allt från bärbara datorer till skolbarnen, byggande av äldreboende på Dammhejdan (ett välkänt s-förslag) till firande av 75-års jubileet av fritidsutställningen 1936 och fria resor med kollektivtrafiken för Ystads pensionärer! Det verkar som Ystadmoderaternas idéer och visioner har sinat under de fyra åren vid makten.
Ofta är skillnaderna i kommunpolitiken inte så stora, men denna direktkopiering blir nästan skrattretande. Kanske kan det vara att riksmoderaternas komplex över att Socialdemokraterna faktiskt är arbetarepartiet i original har smittat av sig lokalt till Ystadmoderaterna? Samtidigt blir Ystadmoderaternas försök att efterlikna Socialdemokraterna lokalt faktiskt lite smickrande och sött. Kanske tänker (M) sig (S) som framtida koalitionspartner och vill redan nu förbereda samarbetsdokumentet?
Även om moderaterna hävdar att det bara finns ett arbetarparti i Sverige verkar det i varje fall i Ystad finnas två: ett original och en kopia. När det gäller valet den 19 september skulle jag dock föreslå en röst på originalet (S) snarare än kopian (M). Dessutom får man då lite omväxling till dagens allianssoppa med allt för många partier som inte drar jämt vid styret.

Magnus Holst (S)

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-11 17:15