Mona Sahlin en fullvärdig Statsminster

Av Kent Wallin.

Mona Sahlin har svårt att lansera en genomgripande politisk idé. Problemet för henne att få fram sitt och socialdemokraternas budskap är ganska enkelt att förklara. C:a 90 procent av media är borgerlig. Med stor envishet vägrar högerpressens ledarskribenter erkänna att de rödgröna presenterat en mängd av åtgärder som kan rädda Sverige och svenskarna från högerns demontering av välfärdssamhället. Ibland är det även så illa lokalt att högerpolitikers felaktigheter inte får bemötas av S-politiker på debattsidorna.
Att de "nya moderaterna" är precis samma som de "gamla moderaterna" där högerns häxbrygd är stora skattesänkningar åt dem med höga löner och stort kapital som påstås skapa fler arbetstillfällen, men som totalt misslyckats, skriver de politiska redaktörerna i högermedia ingenting om. Det är mer intressant att skriva om Mona Sahlins handväska, vilken färg den har, vad den kostat eller vilken mascara hon använder i "Mosa Mona kampanjen", än att skriva om den orättvisa skatteomfördelningen som nu sker med borgerlig regering.
Moderatledaren Fredrik Reinfeldts senaste utspel fem veckor innan valet om sockrade skattesänkningar till 6,1 miljoner svenskar om högern får fortsatt förtroende fyra år till, handlar precis som tidigare om att det är höginkomsttagarna som drar vinstlotten och övriga nitlotten. Tidigare har familjen Reinfeldt tillsammans fått 125 000 kronor i sänkt skatt per år. Det är mer än en fattigpensionär har att leva på under året. För den undersköterska Reinfeldt drar fram vid varje tal och debattillfälle som fått en extra månadslön i sänkt skatt handlar det nu om 193 kronor medan han själv får 600 kronor ytterligare i sänkt skatt per månad.
Även pensionärerna lovas nu lite sänkt skatt. Pensionerna sänks ju som bekant nästa år, så det kommer väl som bäst att gå jämnt ihop? Även mer sänkt skatt för pensionärerna utlovas under nästa mandatperiod om alliansen vinner valet, men märkväl bara om ekonomin tillåter. Då vet vi med stor säkerhet att pensionärerna även framöver får betala betydligt mer skatt på lika inkomst. Moderaternas partisekreterare Per Schlingman sa 2008 att nu ska vi få rättvisa skatter. Den rättvisan tycker jag vi fått nog av nu.
En mandatperiod till och högern har raserat 100 års arbete som socialdemokraterna och fackföreningsrörelsen (flertalet medborgares företrädare) uträttat. Ett ödesval står för dörren, inte minst för våra ungdomar där 1 av 4 ungdomar är arbetslösa.
Välfärd och skatter hör ihop. Om vi vill ha lägre skatter går det ut över välfärden. 25 000 personer har redan avskedats i offentlig sektor, skola, vård och omsorg i brist på pengar. Hur mycket av de framtida behoven inom äldreomsorgen och sjukvården ryms och klaras av om moderaterna får fortsätta att sänka skatterna ytterligare och bara är beredda att satsa på kärnan? Ett litet facit finns i resultatet av de fyra åren med högern i regeringsställning.
Själv tycker jag inte Mona Sahlin är en skönhet. Men däremot tycker jag hon är en väldigt skön och duktig politiker som vet vad hon vill åstadkomma, nämligen ett rättvisare samhälle där alla ska vara med, även de svaga i samhället. Tage Erlander var ingen skönhet, men stod upp för en politik där alla kunde känna sig trygga och få vara med att bygga upp landet Sverige till vad det är idag.
Det är något man inte kan skylla Fredrik Reinfeldt för. Han ser kanske trevlig ut med sina illmariga rådjursögon, men jag ryser när jag tänker på vad han står för - tar från de svaga och ger till redan välmående. Titta på våra trygghetsförsäkringar som raserats om du skulle råka bli sjuk eller arbetslös. Vem önskar själv drabbas av detta? Ingen förmodar jag. Det är något vi alla kan drabbas av redan under morgondagen.
I vintras stod det klart att borgarnas förändringar i sjukförsäkringen tvingade ut människor ur försäkringen. Cancerpatienter fick söka socialbidrag, inte för att de blivit friska, utan för att regeringen på ett cyniskt sätt bestämt en tidpunkt när du som sjuk förväntas vara frisk och återgå till arbetslivet. Titta också på de orättvisa skatterna pensionärer, sjuka och arbetslösa betalar. Något unikt för Sverige som enda land i världen.
Det är innehållet i politiken som räknas, inte hur man ser ut eller vilken väska man har. Mona Sahlin har varit med under många år som politiker och har stor erfarenhet och kunskap. Hon har varit arbetsmarknadsminister, partisekreterare, vice statsminister, näringsminister, integrationsminister, miljö och samhällsbyggnadsminister. Det slår med råge meritlistan som alla tillträdande statsministrar haft ända sedan Per Albin Hanssons tid.
Det gäller att veta hur vi vill ha det, vilket parti som har den bästa politiken. Själv kommer jag att rösta för regeringsskifte och röstar på Socialdemokraterna, då med Mona Sahlin som statsministerkandidat. Trots fula påhopp av högermedias ledarskribenter i "Mosa Mona" kampanjen som bedrivits under lång tid, har hon en image som lockar mig då hon har en inre skönhet i sina värderingar där alla ska vara med, inte bara de med mest pengar.

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-06 17:28