Resumé: Fyra år med alliansen.

Vad har vi fått under dessa fyra år med alliansstyre?
1. Ökade klyftor mellan rika och fattiga. Tryggheten för svaga har minskat i samma takt som klyftorna ökat. De rika har blivit rikare, de fattiga fattigare.
2. De borgerliga ljussatte och gick till val på jobbfrågan. Likväl har vi fått fler arbetslösa och en ungdomsarbetslöshet bland de högsta i Europa. Socialbidragen har ökat i 8 av 10 kommuner. (Socialstyrelsen).
3 . Man urholkade i rask takt arbetslöshetsersättningen samtidigt som man höjde avgifterna till a-kassan och slopade det lilla avdrag arbetaren hade på a-kasseavgift. En trestegsraket som fick en halv miljon fackanslutna att lämna a-kassan. Den blev för dyr och med för dålig ersättning om man drabbades.

4. De tar ut högre skatt på pension, sjukersättning och a-kassa än på lön.
5. De bedriver en hjärtlös hantering av svårt sjuka och förtidspensionärer under ansvarig minister Cristina Husmark Perssons ledning, och samtidigt sänkt skatterna för rika och friska med 100 miljarder kronor.
6. Med Mats Odell som auktionist har en del av vår gemensamt ägda egendom sålts. "Staten ska inte äga" heter det. Svenska staten sålde t ex Vin & Sprit till franska Pernod Ricard som nu kammar hem vinsterna  åt sina ägare medan vi själva fortsättningsvis får stå för alkoholens skadeverkningar.
7. Apoteket AB privatiserades och vi har fått dyrare mediciner.
8. De borgerliga har avreglerat bilbesiktningen. Hur mycket kommer en besiktning kosta i framtiden? Vi ser hur det gått i andra länder som begått dumheten. Jag kan inte se några vettiga motiv till en sådan avreglering. Tidigare system för fordonsbesiktning var självfinansierande och behövde inte gå med vinst.

Detta var bara några få fakta om/vad som hänt sedan Moderaterna tog över makten för fyra år sedan. Dessvärre har de övriga borgerliga partierna (C) (KD) (Fp) som i ett "Tour de France" agerat hjälpryttare åt Moderaterna så Fredrik Reinfeldt kunnat behålla ledartröjan över mållinjen och driva sin ideologi av försämringar för de svagaste grupperna till punkt och pricka under under dessa fyra åren.
Kent Wallin
Sidan uppdaterades senast: 2010-09-13 17:35